تعمیر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور یک موتور دیزلی با یک ژنراتور الکتریکی می ‌باشد که هدف آن ‌ها ایجاد انرژی الکتریکی و تولید برق می باشد، لازم به ذکر است که بگوییم زمانی ‌که برق بسیاری از ساختمان‌ ها و بیمارستان ‌ها و سازمان ‌ها قطع می ‌شود برای داشتن انرژی الکتریکی از دیزل ژنراتور استفاده خواهند کرد.

این دستگاه‌ ها توسط یک ژنراتور دیزلی و موتور می ‌توانند ولتاژ برق مورد نیاز را تولید کنند و از سوخت دیزلی برای کار خود بهره می‌ برند. در واقع می ‌توان گفت موتور دیزلی دستگاهی می ‌باشد که توانایی ایجاد حرکت چرخشی را به وسیله نوعی سوخت مایع که سوخت دیزلی نامیده می ‌شود، دارا است.

همچنین ژنراتور انرژی حرکتی و چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد کرد، به ‌طور کلی می ‌توان گفت که اجزای دیزل ژنراتور شامل منبع تغذیه، موتور دیزل، سیستم سوخت، رگلاتور ولتاژ، سیستم خنک‌ کننده، سیستم روغن ‌کاری، صفحه کنترل، شارژ باتری، آلترناتو، فیلتر سوخت و … خواهد شد.

تعمیر دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای محیط‌ های خاصی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، موتور ژنراتور بنزینی، موتور ژنراتور گاز سوز و موتور ژنراتور گازوئیل‌ سوز در تقسیم ‌بندی ژنراتورها قرار دارد که تمامی آن ‌ها با سوخت گازوئیل کار می ‌کنند.

از دیزل ژنراتورها در صنایع مختلفی چون ساختمان ‌سازی، مخابرات کارخانه‌ های کشتی‌ سازی، بیمارستان ‌ها، مدارس و … استفاده کرد خواهند کرد، زمانی ‌که این نوع از سازمان ‌ها و صنایع به برق اضطراری نیاز داشته باشند، می ‌توانند از دیزل ژنراتور استفاده کنند.

سرویس و نگهداری ژنراتورها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که این ابزار به ‌عنوان پشتیبان در تولید برق مصرفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، بنابراین از وسایل بسیار حیاتی برای سازمان ‌های مختلف به شمار می‌ روند تا بتوانند به تولید برق با کیفیت بپردازند و از طول عمر کارکرد بالایی برخوردار شود.

تعمیرات تخصصی دیزل ژنراتور

همان‌ طور که گفته شد سرویس و نگهداری موتورهای دیزل ژنراتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بهترین روش برای سرویس و نگهداری ژنراتورها، پیروی از برنامه ‌ای است که کارخانه سازنده آن‌ ها تدوین کرده اند.

بسته به نوع شرایط و استفاده ای که از موتورهای ژنراتور می ‌شود، سرویس آن ‌ها را به دوره ‌های ماهیانه، دوماهه و سه‌ ماهه دسته‌ بندی خواهند کرد که احتمال خرابی ژنراتورها را بسیار پایین می ‌آورد.

عوامل مختلفی هستند که می ‌توانند به طول عمر دیزل ژنراتور کمک کنند، نحوه نصب صحیح و درست دیزل ژنراتور یکی از مهم‌ ترین مواردی به شمار می ‌رود که می ‌تواند عملکرد و کارایی آن را بالا ببرد.

 نصب و راه ‌اندازی یک دیزل ژنراتور را باید به کمک افراد حرفه‌ ای انجام دهید تا از ایجاد هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.

لازم به ذکر است بگوییم مواردی چون دمای محیط، آب ‌و هوای محیط، ارتفاع از سطح دریا، اندازه موتور، سرویس و نگهداری ژنراتور به ‌طور منظم و … می ‌تواند کمک کند که این موتور ژنراتور از طول عمر بیشتری برخوردار شود.

اما گاهی اوقات مشکلاتی برای دیزل ژنراتور ایجاد می ‌شود که باید از تعمیرکاران حرفه ‌ای کمک گرفت، در واقع روند تعمیرات دیزل ژنراتور و عیب ‌یابی آن ‌ها به دلیل این‌ که به‌ عنوان یک وسیله تجهیزاتی حیاتی به شمار می‌ روند، بسیار مهم می ‌باشد.

تعمیر و سرویس و نگهداری صحیح دیزل ژنراتور همان ‌طور که گفته شد بر عملکرد آن تاثیر بسزایی دارد، بنابراین هنگام تعمیرات این وسیله نیاز به دانش فنی، قطعات یدکی اصلی، دستگاه تست نهایی، سخت ‌افزارهایی چون دستگاه دیات و … می باشد که باید آن‌ ها را در اختیار داشته باشید.

در فرایند عیب‌ یابی دیزل ژنراتور مشکلات و مسائلی که می ‌تواند در روند کاری آن مشکلاتی را ایجاد کنند، شناسایی و رفع خواهد شد، مشکلاتی که ممکن است برای دیزل ژنراتور ایجاد شود روشن نشدن آن یا دیر روشن ‌شدن و خروج دود از اگزوز، گرم کردن موتور و … می ‌باشد که همگی آن را تعمیرکاران حرفه‌ ای می‌توانند به ‌راحتی رفع کنند.

 

تعمیر انواع ژنراتور

تعمیرات دیزل ژنراتور در تهران

موضوع تعمیرات دیزل ژنراتور به‌ عنوان یک تجهیز حیاتی در مواقع بحران امری بسیار ضروری می‌ب اشد که علاوه ‌بر هزینه ‌بر بودن و بار مالی باعث کاهش هزینه‌ های سنگین ‌تر خواهد شد، به ‌طور کلی تعمیرات دیزل ژنراتور را به ۴ قسمت اصلی قسمت مکانیکی، الکتریکی، کنترل حفاظت و شاسی و کوپلینگ دسته ‌بندی می ‌کنند.

در تعمیرات دیزل ژنراتور  سرویس کارهای حرفه ‌ای در تهران مشغول به فعالیت هستند که می‌ توانند به بهترین شکل ممکن ایرادات ایجاد شده برای دیزل ژنراتور را شناسایی کنند و به رفع آن‌ ها بپردازند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای موتور دیزل ژنراتور ایجاد شود این است که روشن نشود یا این ‌که به‌ سختی روشن شود، در اغلب دیزل ژنراتورها خاموش و روشن شده‌  توسط یک شیر سوخت انجام خواهد شد.

بنابراین قبل از هر کاری باید از عملکرد شیر سوخت آن اطمینان پیدا کنید، تمامی سیستم‌ های دیزلی از یک پمپ سوخت اولیه برای رساندن سوخت از باک به پمپ برخوردار هستند و اغلب روشن نشدن دیزل ژنراتور به همین علت می ‌باشد.

در حالت کلی برای این‌ که بفهمید چرا دیزل ژنراتور روشن نمی ‌شود باید اتصالات سیستم سوخت ‌رسانی را که شامل لوله ‌ها و شلنگ‌ های سوخت می ‌شود، مورد بررسی قرار دهید و از میزان سطح سوخت در باک هم اطمینان پیدا کنید.

همچنین با چک کردن فیلتر سوخت می ‌توانید سوخت ‌رسانی آن را چک کنید و از طرفی پمپ اولیه سوخت در صورت نیاز به المنت داشته باشد باید تعویض شود، در صورتی ‌که هیچ کدام از موارد گفته ‌شده پیدا نشد، مطمئنا اشکال در کارکرد دیزل ژنراتور می ‌باشد که دلایلی مثل پایین بودن ولتاژ باتری، بی ‌کیفیت بودن سوخت مورد استفاده، وجود آب در سوخت و … باعث آن می ‌باشد.

گاهی اوقات موتور دیزل ژنراتور روشن می‌ شود، اما دور ۀن بسیار پایین است که علت آن گیر کردن شانه گاز پمپ فارس، سونگای یا خرابی سنسور می ‌باشد، برای رفع این ایرادات باید به تعمیرگاه‌ های مجاز که از تعمیرکاران حرفه ای برخوردار هستند، مراجعه نمایید.

همچنین می‌ توان گفت گاهی اوقات موتور ژنراتور می‌ کوبد، یعنی صداهایی را به حالت کوبیدن از موتور خواهید شنید که برای رفع این ایراد باید یاتاقان ‌های اصلی آن را از لحاظ میزان لق بودن مورد بررسی قرار دهید که در صورت نیاز باید تعویض شوند.

از طرفی رینگ‌ ها اگر شکسته ‌شده باشند می ‌توان با تعویض کردن آن ‌ها این ایراد را رفع کرد، همچنین باید میله ‌های تایپت را کنترل کنید و کف پیستون‌ ها را چک نمایید، اگر موتور بیش ‌از اندازه گرم شده بود سیستم خنک کاری را باید مورد بررسی قرار دهید.

از ایرادات دیگر موتور دیزل ژنراتور این است که گاهی اوقات دودی از اگزوز آن خارج خواهد شد، این دود به رنگ سیاه یا آبی یا سفید می ‌باشد.

زمانی‌ که دود خارج‌ شده از اگزوز به رنگ سیاه باشد به معنی این است که تزریق سوخت زیاد است، بنابراین باید پمپ سوخت را مورد بررسی قرار دهید، حتی اگر فیلتر هوا کثیف بود نسبت‌ به تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید.

زمان تزریق سوخت از لحاظ این‌ که ریتارد هست یا نه بررسی ‌های لازم را انجام دهید، همچنین سوپاپ ‌ها را از لحاظ لق بودن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن‌ ها را محکم کنید. اگر گرفتگی در انزکتورها مشاهده شود باید آن ها را سرویس نمایید.

اگر دود خارج ‌شده از اگزوز به رنگ آبی بود مطمئن شوید که موتور دچار روغن ‌سوزی شده‌ است، در این‌ صورت رینگ‌ های پیستون فرسوده می ‌شوند و به تعمیرات اساسی نیاز دارند، همچنین لاستیک ‌های آب ‌بندی و راهنمای سوپاپ ‌ها را هم باید مورد بررسی قرار داد.

زمان ی‌که دود خارج ‌شده از اگزوز به رنگ سفید باشد، یعنی این‌ که فضار تراکم موتور کم است که در این ‌صورت باید به رینگ ‌ها و پیستون ‌ها مراجعه کنید و در صورت شناسایی عیب برای تعمیرات آن اقدامات لازم را انجام دهید.

تعمیرات اساسی دیزل ژنراتور

همان ‌طور که متوجه هستید برای تعمیرات مشکلاتی که در موتور دیزل ژنراتور ایجاد می ‌شود، باید از تعمیرکاران حرفه ‌ای کمک بگیرید.

مشکلات زیادی ممکن است برای موتور دیزل ایجاد شود که یکی از آن ‌ها این است که گاهی اوقات دیزل ژنراتور به ‌شدت صدا خواهد داد که در این صورت باید به بررسی موارد مختلفی بپردازید.

به‌عنوان مثال ممکن است بار موتور دیزل بیشتر از بار نامی آن باشد یا بار به‌ صورت مساوی در سیلندرها تقسیم‌ نشده باشد، از طرفی ممکن است زمان پاشش انژکتور مناسب نباشد.

همچنین تنظیم نبودن فشار انژکتور، زیاد بودن لقی سوپاپ ‌ها، لق بودن پیستون‌ ها و داغ شدن بیش ‌از حد موتور دیزل ژنراتور می ‌تواند باعث ایجاد صدای بسیار زیادی شود.

گاهی اوقات ممکن است موتور ژنراتور نا منظم کار کند، که در این ‌صورت باید روغن ‌کاری اسپک ها را مورد بررسی قرار دهید و پمپ اولیه آن را چک کنید و در صورت نیاز کار هواگیری را انجام دهید.

همچنین شانه گاز را با روغن روان نمایید و محور رگلاتور را اگر لق بود، تعویض کنید، گاهی اوقات شکسته شدن فنرهای رگلاتور باعث نا منظم کارکردن موتور ژنراتور خواهد شد.

گاهی اوقات استفاده ‌کنندگان از موتور دیزل ژنراتور این سوال را از خود می ‌پرسند که چرا موتور دیزل بار نمی ‌دهد؟ علت آن ممکن است درست تنظیم نبودن رگلاتور ها باشد یا این ‌که واشر سر سیلندر سوخته باشد که نیاز به تعویض دارد.

همچنین اگر فشار تراکم سیلندر کم باشد سوپاپ‌ های هوا و دود باید آب ‌بندی شود یا زمانی ‌که سوپاپ ‌های هوا و دود به‌آ هستگی بسته می ‌شوند باید فنر یا مسیر سوپاپ ‌ها را چک کنید، گاهی اوقات ممکن است در مسیر پمپ سوخت یا سوخت ‌رسانی هوا وجود داشته باشد که باید کار هواگیری را انجام دهید.

یکی از ایراداتی که ممکن است برای موتور ژنراتور ایجاد شود مربوط به بخش الکتریکی آن می ‌باشد که این ایرادات شامل موارد زیر می ‌شود.

گاهی اوقات ولتاژ دستگاه از حد نرمال بیشتر یا کمتر است که در این ‌صورت باید ولتاژ رگلاتور را مورد بررسی قرار دهید، خرابی در این قطعه باعث خراب شدن ولتاژ هم می ‌شود.

گاهی ممکن است ولتاژ خروجی از ژنراتور به صفر برسد، در این‌ صورت باید مطمئن شوید که با سوختن ولتاژ رگلاتور، پل دی بود، سوختن سی م‌پیچ تحریک یا از دست رفتن خاصیت القایی هسته ژنراتور رو به رو خواهید بود.

همچنین افت ولتاژ ژنراتور در زیر بار زمانی ایجاد خواهد شد که سیم ‌پیچ تحریک استاتور یا روتور افت پیدا کند.

از دیگر ایرادات موتور دیزل ژنراتور مربوط به سیستم کنترلی و حفاظتی آن می ‌شود که در صورت نیاز باید به تعمیر کاران حرفه‌ای برای تعمیر آن ‌ها مراجعه نمایید.

برخی ایرادات شامل خرابی سنسورها، خرابی دینام، خرابی قطعات برقی دیگر مثل پمپ سوخت، خرابی برد کنترل، خرابی تایمر ها که باعث اختلال در سیستم کارکرد می‌ شوند.

تعمیرات ژنراتور دیزل

از ایراداتی که می ‌توان در مورد موتور دیزل ژنراتور نام برده مربوط به شاسی و کوپلینگ آن می ‌باشد، در تعمیرات دیزل ژنراتور باید شاسی‌ ها و نکاتی مربوط به هوا گرفتن مسیرهای ورودی و خروجی خرابی و درجه باک  وسوراخ شدن تانک سوخت و … را مورد بررسی قرار دهید.

یکی از مشکلات بزرگ موتورهای دیزل هواگیری آن ها می ‌باشد که باعث می ‌شود، دیزل ژنراتورها روشن نشود یا این‌ که دیر روشن شوند، روش هواگیری موتورهای دیزل با توجه به نوع و مدلی که دارند متفاوت می‌ باشد.

به ‌عنوان مثال موتور های ECU احتیاج به هواگیری ندارند، اما موتورهایی که دارای پمپ گازوئیل مکانیکی هستند با تمام شدن سوخت به هواگیری نیاز خواهند داشت، برای هواگیری باید یک  یا چند پیچ را که روی پمپ یا شلنگ‌ های ورودی و خروجی قرار دارند، شل کنید و پمپ دستی را بزنید تا هوا به‌ راحتی خارج شود.

همچنین اگر موتور دیزل دارای پمپ دستی نباشد باید سطح گالن گازوئیل را بالاتر از سطح موتور بیاورید و دیزل ژنراتور را بعد از عمل هواگیری روشن نمایید تا هوای گیر افتاده در پمپ خارج شود.

تعمیر سیستم هوارسانی، تععمیر سیستم سوخت رسانی،تعمیر سیسم روغن کاری دیزل ژنراتور، مشکلات سیستم روغن کاری، نمونه برداری و آزمایش روغن و … از دیکر ایرادات مربوط به شاسی و کوپلینگ می باشد.

سوالات متداول

ایجاد انرژی الکتریکی و تولید برق برای مواقعی که برق سازمانها و بیمارستانها و سایر اماکنی که احتیاج ضروری به برق دارند قطع می شود

 

بهترین روش نگهداری دیزل ژنراتورها پیروی از برنامه ای است که کارخانه ان تدوین کرده است.

 

بله بسیار تاثیر دارد،سرویس به موقع از مسایل ضروری برای افزایش طول عمر انها می باشد

مطالب توانگستر