نحوه تشخیص دیزل ژنراتورهای اصل

دیزل ژنراتورها از مهم‌ترین دستگاه های تولید کننده برق هستند که از دو قسمت دیزلی و موتور تشکیل شده‌اند.‌ بخش دیزلی این دستگاه،  حرکت‌های مکانیکی و چرخشی تولید کرده و ژنراتور، این حرکات را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این دستگاه در صورت قطعی برق، قادر است برق مورد نیاز مجموعه را فراهم کند و مانع از تعطیلی پروژه شود. امروز در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی در مورد دیزل ژنراتورها در اختیار شما قرار دهیم. اگر به تازگی قصد راه اندازی یک پروژه جدید را دارید و به دنبال خرید دیزل ژنراتور هستید، لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

انواع دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتورها بر اساس نوع کاربرد، انواع مختلفی دارند و توسط شرکت‌های زیادی ساخته می‌شوند. به طور کلی دیزل زنراتورهای ساخته شده در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

 

۱_ دیزل ژنراتورهای اضطراری:

قطع شدن برق در صنایع مختلف، می تواند آسیب ها و خسارت های جبران ناپذیری مال و جانی را به همراه داشته باشد. نقش دیزل ژنراتورهای اضطراری یا استندبای، تامین برق مجموعه در صورت قطعی برق است. هنگامی که برق مجموعه به طور کامل قطع شود یا با نوسانات رو به رو شود، دیزل ژنراتورهای اضطراری به صورت خودکار و اتوماتیک فعال شده و با تامین برق، مانع از وقفه افتادن در روند کار می‌شوند. از این نوع دیزل ژنراتور در مکان‌های هم چون بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، صنعت ساختمان سازی، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و … استفاده  می‌شود.

۲_ دیزل ژنراتورهای دائمی:

این نوع دیزل ژنراتور بر خلاف دیزل ژنراتور اضطراری که فقط در مواقع اضطرار روشن می شود، در تمام طول شبانه روز، روشن است و به صورت مدوام در حال تولید برق است. دیزل ژنراتور دائمی برای تامین برق برای مناطقی که به برق شهری دسترسی ندارند، گزینه مناسبی است. این نوع دیزل ژنراتور نیز، کاربرد زیادی در صنایع متنوع از جمله بیمارستان، ساختمان سازی، کلینیک‌های درمانی، معادن و … دارند.

۳_ دیزل ژنراتور پایه:

از دیزل ژنراتور پایه در مکان هایی که به صورت موقت به برق نیاز دارند، استفاده می‌شود.  از جمله این مکان ها می‌توان به اردوگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، معادن و … اشاره کرد.

دیزل ژنراتور سایلنت:

شرکت های تولید کننده دیزل ژنراتور، برای کاهش آلودگی صوتی، از اتاقک هایی استفاده می کنند که علاوه بر کاهش میزان سر و صدای دستگاه، سبب محافظت دیزل ژنراتور در برابر سایر عوامل نامناسب جوی مانند گرما و سرمای شدید، رطوبت، باران، یخ زدگی، خوردگی و … می شود. از این دستگاه در مکان های پر رفت و آمد، استفاده های زیادی می‌شود. محفظه ای که برای کاهش صدای دیزل ژنراتور استفاده می شود، کانوپی، اتاقک صدا خفه کن یا سایلنسر، نام دارد.

راه های تشخیص دیزل ژنراتورهای اصل از فیک:

علاوه بر شرکت های مجاز و معتبر سازنده دیزل ژنراتورها، شرکت های زیادی وجود دارند که به تولید دستگاه‌های تقلبی و بی کیفیت، می‌پردازند. برای تشخیص دیزل ژنراتورهای اصل از نسخه فیک آن، راه های بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • یکی از راه‌های تشخیص نسخه اصل این دستگاه، شرکت سازنده است. قبل از خرید انواع دیزل ژنراتور، با برندهای معتبر این دستگاه و ویژگی های آن به خوبی آشنا شوید. برای این کار شما می‌توانید لیست شرکت های معتبر در این زمینه را در موتور جست و جو گر گوگل سرچ کنید.
  • شرکت های سازنده دیزل ژنراتورهای اصل، برای تمام محصولات خود، گارانتی و خدمات پس از فروش مدت دار، ارائه می‌کنند. در روز خرید، از فرووشنده بخواهید تا برگه مهر شده گارانتی و خدمات پس از فروش را در اختیار شما قرار دهد.
  • اگر در نمی­توانید کیفیت ساخت دیزل ژنراتورها را به خوبی تشخیص دهید، هنگام خرید، از تجربیات افراد کارشناس و باتجربه استفاده کنید. افراد با تجربه، می‌توانند با کار کردن با این نوع دستگاه، نسخه اصل از فیک را شناسایی کنند. البته در برخی موارد، دستگاه های فیک به گونه ای ساخته می شوند که حتی متخصصین در این زمینه نیز نمی‌توانند نسخه اصل را از فیک تشخیص دهند.
  • دیزل ژنراتور را یا به صورت مستقیم از شرکت های تولید کننده و یا از فروشگاه‌های مجاز و معتبر، تهیه کنید.
  • خرید دیزل ژنراتورهای فیک، علاوه بر کیفیت عملکرد پایین، طول عمر کوتاهی دارند و هزینه کردن برای چنین محصولی، جز هدر دادن هزینه، چیزی به دنبال ندارد.

قطعات دیزل ژنراتور اصلی:

یکی از تفاوت های میان دیزل ژنراتورهای اصل و فیک، قطعات به کار رفته در ساختار آن ها است. تمام قطعات دیزل ژنراتور اصل، با دقت و ظرافت بسیار زیادی توسط شرکت سازنده ساخته شده اند و برند شرکت با کنده‌کاری بر روی قطعات، حکاکی شده است. برای ساخت قطعات دیزل ژنراتورهای اصل، از آلیاژهای محکم، مرغوب و باکیفیتی استفاده شده است که از طول عمر بالایی برخوردار هستند. بنابراین یکی از دلایل طول عمر بیش‌تر دیزل ژنراتورهای اصل در مقایسه با فیک، مربوط به جنس قطعات سازنده آن‌ها است.

قطعات و لوازم یدکی اصل نسبت به فیک، قیمت بالاتری دارند اما در عوض کارایی و طول عمر بالاتری در مقایسه با قطعات فیک دارند. اگر دستگاه شما به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تعویض قطعه پیدا کرد، با صرف هزینه بیش‌تر، قطعات اصل را از فروشگاه های مجاز، خریداری کنید. در غیر این صورت، دستگاه شما پس از مدتی، باز هم احتیاج به تعمیر و خرید قطعه پیدا می کند. پس بهتر است به منظور جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و دوباره کاری، از همان ابتدا، قطعات و لوازم یدکی اصل و اورجینال تهیه کنید.

راهنمای خرید دیزل ژنراتورها:

خرید دیزل ژنراتوری که بتواند به خوبی نیاز برقی مجموعه شما را تامین کند، کار ساده ای نیست و مستلزم رعایت نکات زیادی است که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم:

۱_ خرید از مجموعه معتبر:

قبل از خرید دیزل ژنراتور، از معتبر بودن فروشگاه مورد نظر، اطمینان حاصل فرمایید. در صورت پیدا کردن فروشگاه های مجاز و معتبر، ۷۰ درصد راه را رفته اید.

۲_ برند دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتورها توسط شرکت‌های مختلفی با برندهای متنوع تولید می‌شوند. سعی کنید محصولات برندی را خریداری کنید که در کل دنیا شناخته شده باشد و فروش بالاتری در مقایسه با دیگر برندها داشته باشد.

۳_ توان دستگاه:

دیزل ژنراتور در انواع مختلفی و برای کابردهای متفاوتی ساخته شده اند. میزان توان تولید شده توسط دیزل ژنراتورها با هم  یکسان نیست. دستگاهی را خریداری کنید که بتواند برق مورد نیاز مجموعه شما را تامین کند.

۴_ نوع دیزل ژنراتور:

به طور کلی دیزل ژنراتورها در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته می‌شوند. دیزل ژنراتورهای خانگی اندازه کوچک‌تری داشته و برای مناطق مسکونی مناسب هستند اما ژنراتورهای صنعتی در اندازه های بزرگ‌تری ساخته می‌شوند و قابلیت تولید برق زیادی دارند.

۵_ سر و صدای دیزل ژنراتورها:

ژنراتورهای دیزلی در مقایسه با دیگر ژنراتورها آلودگی بیش‌تری ایجاد می کنند. بنابراین یک نکته قابل توجه در هنگام خرید این دستگاه، توجه به نوع کاربرد است. اگر دیزل ژنراتور را برای استفاده در محیط های پر رفت و آمد مانند بیمارستان ها، می‌خواهید، دیزل ژنراتورهای سایلنت را خریداری کنید.

۶_ مصرف سوخت دستگاه:

دیزل ژنراتورها برای تولید انرژی الکتریکی، نیازمند سوخت هستند. توجه به مصرف سوخت، یکی از مهم‌ترین نکات در روز خرید است. دقت کنید که مصرف سوخت دیزل ژنراتور، از میزان توان تولیدی دستگاه، پایین‌تر باشد. برای اطلاع از میزان مصرف سوخت دستگاه، می‌توانید به جدول های مصرف سوخت، مراجعه نمایید.

۷_ ضمانت نامه و خدمات پس از فروش:

اگر محصول خریداری شده دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش از طرف شرکت ارائه دهنده باشد، در صورت خرابی دستگاه، با تماس با شرکت ارائه دهنده به راحتی می توانید از خدمات پس از فروش، بهره­مند شوید.

نکات مهم هنگام راه اندازی و سوخت گیری دیزل ژنراتور:

  • برای راه اندازی دیزل ژنراتور، از لباس های ایمنی استفاده کنید و هنگامی که قصد سوخت گیری داشتید، هر گونه موارد اشتعال زا را، از دستگاه دور نگه دارید.‌
  • سوخت گیری دیزل ژنراتور را با دقت کامل انجام دهید و مراقب باشید تا بنزین یا گازوئیل بر روی زمین ریخته نشود، زیرا ممکن است سبب آتش سوزی شود.
  • بعد از راه اندازی و سوخت گیری دستگاه، میزان آب رادیاتور، روغن، ضد یخ و مسیر خروجی اگزور را بررسی کنید و از استاندارد بودن آن ها اطمینان حاصل فرمایید.
  • در هنگام سوخت گیری دستگاه، به منظور ایمنی بیش‌تر، دیزل ژنراتور را خاموش کرده و برای اطمینان، آن را از برق جدا کنید.
  • قبل از هر بار روشن کردن دستگاه، آب میزان آب رادیاتور، شارژ باتری، ضدیخ و … را بررسی کنید.
  • به منظور افزایش طول عمر دستگاه، آن را به صورت دوره‌ای بررسی نمایید.
  • برای بهبود عملکرد دیزل ژنراتور در هنگام سوخت گیری دستگاه، از سوخت‌‌های خالص و بدون مواد افزودنی استفاده کنید.

اقدامات لازم برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتورها عمر مفیدی دارند و به منظور افزایش طول عمر این دستگاه، می توان اقدامات مراقبتی زیادی انجام داد که عبارت است از:

  • تعمیر، نگه داری و سرویس دوره ای دیزل ژنراتور
  • تعویض به موقع فیلترهای مصرفی دستگاه
  • نصب آن در مکان هایی با شرایط آب هوایی مناسب
  • کنترل لرزش دستگاه
  • توجه به میزان صدای دستگاه
  • بررسی تغییرات سوخت دیزل ژنراتور
  • چک کردن سطح آب رادیاتور و وجود ضد‌یخ در آن

یکی از مهم ترین اقداماتی که سبب افزایش طول عمر دستگاه می شود، سرویس نگه داری از آن است. سرویس کردن دیزل ژنراتور ها و انجام کارهایی مانند تعویض روغن، تعویص فیلتر روغن، تعویض قطعات مصرفی و … سبب افزایش طول عمر دستگاه و جلوگیری از خرابی های بیش‌تر می شود. در صورتی که به سرویس دوره ای دستگاه توجهی نشود، ممکن است دستگاه با آسیب های جدی رو به رو شود که برای رفع آن، مجبورید هزینه های سنگینی پرداخت کنید.

تعمیر دیزل ژنراتور

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر