کانوپی سایلنت دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دیزل ژنراتورها به عنوان ابزار پشتیبانی تولید برق در مواقع اضطراری به کار برده میشوند اما به علت آلودگی صوتی بسیار زیادی که هنگام فعالیت ایجاد میکند استفاده از ان ها در محیط هایی که در مجاورت مناطق مسکونی هستند، بیمارستان ها و ادارات با مشکل روبه رو میکند به همین جهت اقداماتی جهت صداگیری آن ها صورت گرفته است.
کانوپی سایلنت اتاقک عایق فلزی و یا کامپوزیتی است که جهت کاهش صدای ژنراتور بر روی شاسی دیزل ژنراتور نصب می گردد. از دیگر ویزگی های کانوپی سایلنت محافظت از دیزل ژنراتور در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار و باد می باشد که در همین راستا به کاهش سرعت فرسودگی و افزایش طول عمر دستگاه کمک می کند.
انتخاب و خرید کانوپی سایلنت کاربردی و مناسب نیاز به درنظر گرفتن معیار هایی دارد که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم. اگر قصد خرید و یا کسب اطلاعات جهت انتخاب کانوپی سایلنت دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کانوپی سایلنت

طراحی و ساخت کانوپی سایلنت به گونه ای طراحی شده است که هوای مورد نیاز موتور به راحتی بتواند وارد و از کانوپی خارج شود و در عین حال تا حد امکان هم تمام درز های کانوپی پوشیده شده باشد تا صدا فرصت خروج از کانوپی را نداشته باشد در همین راستا برای جلوگیری از خروج مستقیم صدا از قسمت های تعبیه شده برای جریان هوای ورودی و خروجی در این مجرا ها به صورت شیار دار ساخته میشود. این شیوه در در طراحی کانوپی به میزان قبل توجهی در کاهش صدای دیزل ژنراتور موثر است.

 

عوامل موثر در کیفیت کانوپی سایلنت

  • عایق های استفاده شده در کانوپی سایلنت از عوامل اصلی موثر در کیفیت یک کانوپی در دیزل ژنراتور ها جنس و کیفیت عایق های جذب کننده صدا است. عایق به کار رفته در کانوپی سایلنت براساس ضخامت عایق , شکل عایق , جنس عایق از بابت نسوز بودن یا نبودن دارای کیفیت گوناگون می باشد. هرچه عایق های مورد استفاده در کانوپی سایلنت ها ضخیم تر اشد ظرفیت بیشتری برای جذب صدا دارد و در نتیجه صدای خارج شده از دیزل ژنراتور کمتر میشود، عایق ها در شکل های مختلفی طراحی و ساخته میشوند؛ عایق های شانه تخم مرغی، مثلثی، ساده و… در این میان عایق های شانه تخم مرغی بیشترین ضخامت را دارند.
  • طراحی صحیح ساختار بدنه کانوپی طراحی ساختار کانوپی سایلنت تاثیر زیادی بر تسهیل کاربری و قیمت آن دارد. داشتن فضای جانبی مناسب برای تهویه هوای دیزل ژنراتور و خنک کردن آن، تعبیه درب های جانبی بزرگ جهت دسترسی به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور برای بررسی و تعمیرات از جمله مواردی است که توجه به آن در طراحی کاوپی سایلنت الزامی است.
  • داکت های ورودی هوا یکی دیگر از موارد موثر در کیفیت کانوپی سایلنت ها کیفیت و جنس داکت های ورودی هوا است. استفاده از داکت در کانوپی سایلنت مانع از ورود مستقیم صدا به بیرون از دستگاه می شوند به این صورت که امواج صوتی پس از برخورد به پشت این داکت ها و بعد از جذب اولیه مجددا به فضای داخلی پوشش دیزل ژنراتور بر می گردد و دوباره جذب می شود بنابراین سطح داخلی این داکت ها باید توسط عایق های با کیفیت جاذب صدا پوشیده شود تا صدای برخوردی را جذب کرده و صدای بازتابی را کاهش دهد.
  • رنگ کانوپی سایلنت توجه به رنگ انتخابی برای کانوپی سایلنت در تعیین کیفیت و قیمت آن بسیار موثر است. توصیه میشود برای رنگ کانوپی سایلنت از رنگ پودری کوره الکترو استاتیک استفاده شود زیرا این رنگ در مقایسه با دیگر رنگ ها در حال حاضر بهترین گزینه است و استفاده از این رنگ سبب مقاومت دستگاه در برابر زنگ زدگی در مقابل آب باران و اکسیژن هوا می شود.
  • نوار های دور درب کانوپی سایلنت نوار های دو درب کانوپی مانع از گرد و غبار به داخل کانوپی و یکی ازعوام مهم در صداگیری آن میشود. میزان کیفیت نوار مورد استفاده در کانوپی بسیار مهم است و با میزان کاهش صدای آن ارتباط مستقیم دارد.
  • کیفیت قفل ها در درب های کانوپی یکی از مواردی که هنگام انتخاب قفل باید به آن توجه جنس رنگ بکار رفته در قفل است. رنگ قفل باید به گونه ای باشد که در برابر نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد پوشیده شده باشند همچنین استفاده از سیل لاستیکی زیر قفل ها نیز در نظر گرفته شود.
  • ماژولار بودن کانوپی مالاژور بودن کانوپی به معنای قابلیت آن برای باز و بسته کردن کامل اتاق دیزل ژنراتور بدون هیچ گونه آسیبی به آن. این خصوصیت باعث افزایش طول عمر کانوپی میشود.
  • سایلنسر اگزوز مناسب در بخش انتهایی کانوپی سایلنت از سایلنسر اگزوز استفاده میشود. وظیفه ی این قطعه کاهش صدای خروجی از اگزوز می باشد و یکی از مهم ترین عوامل در کاهش صدای دیزل ژنراتور میباشد.عوامل متعددی از جمله ابعاد, ضخامت ورق, جنس و ضخامت پشمه سنگ ,نوع طراحی سایلنسر در کیفیت عملکرد آن تاثیر دارد.
  • استفاده از لرزه گیر مناسب به دلیل ارتعاشی که موتور حین کار وجود دارد، ممکن‌است این لرزش به بدنه و سپس به زمین منتقل شود. در نتیجه استفاده از لرزه ‌گیر مناسب برای از بین بردن ارتعاشات در این نوع اتاقک‌ها ضروری است.

 

مزایای استفاده از کانوپی سایلنت

  • کانوپی سایلنت با کاهش صدای دیزل ژنراتور تا 75 دسی بل به عنوان تنها راهکار کاهش صدای دیزل ژنراتور در نظر گرفته میشود.
    کانوپی باعث کاهش لرزش دیزل ژنراتورهنگام استفاده از ان می شود که این عامل موثری بر کاهش نویز دستگاه است.
  • در آب و هوای بارانی و برفی از دستگاه در برابر رطوبت محافظت می کند.
  • در مناطق گرمسیری به خنک شدن دستگاه دیزل ژنراتور کمک می کند.
  • باعث کاهش آلودگی صوتی دستگاه دیزل ژنراتور در صورت استفاده در محیط های مسکونی، بیمارستانی و … می شود.
  • به دلیل اتصال قطعات آن با پیچ و مهره، در صورت خرابی قطعات به راحتی می توان آن ها را تعویض کرد.
  • باعث افزایش طول عمر دستگاه دیزل ژنراتور و محافظت آن از فرسودگی می شود.

 

قیمت کانوپی سایلنت

همانطور که در قسمت بالایی گفته شد عوامل متعددی بر قیمت و کیفیت کانوپی سایلنت تاثیر گذاراست. توصیه میشود جهت انتخاب یک کانوپی سایلنت استاندارد و کاربردی و همچنین استعلام قیمت روز کانوپی سایلنت و  اجاره ژنراتور در بازار از کارشناسان فعال در این زمینه راهنمایی بگیرید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر