بررسی کیفیت ساخت

دیزل ژنراتور سایلنت درواقع به ژنراتوری گفته می شود که به خاطر کاهش صدا با کانوپی پوشیده شده است. کانوپی و یا کاور دیژل ژنراتورهای سایلنت را با توجه به اندازه و توان ژنراتورها در مدل ها و انواع مختلفی تولید می کنند. در هنگام خرید انواع مدل های ژنراتورهای سایلنت باید به دقت به بررسی کیفیت اجزای سازنده آن بپردازید.

Silent diesel generator

کیفیت ساخت دیزل ژنراتور سایلنت

یکی از راه های بررسی کیفیت ساخت دیزل ژنراتور سایلنت بررسی کیفیت صدای تولیدی توسط دستگاه صوت سنج است. کیفیت دیزل ژنراتورها به ویژه دیزل ژنراتورهای سایلنت تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن دارد. امروزه که دیزل ژنراتورها به بخشی بسیار مهم و ضروری از جامعه تبدیل شده اند توجه به کیفیت آن ها امری مهم و قابل توجه است. دیزل ژنراتورهای سایلنت همواره از کم مصرف ترین و سازگارترین موتورها در مواجهه با محیط زیست هستند. با توجه به این که مولدهای بسیاری در بازار موجود است اما دیزل ژنراتورهای سایلنت همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. از دلایل محبوبیت دیزل ژنراتورهای می توان به کیفیت بالای یاخت، عملکرد بسیار مناسب و بهبود یافته و قابل اطمینان بودن آن ها اشاره کرد. دیزل ژنراتورهای سایلنت به گونه ای طراحی و تولید شده اند که نیاز به نگهداری کمتری نسبت به سایر مولدها داشته و همچنین سوخت کمتری نیز مصرف می کنند.

کیفیت پوشش دیزل ژنراتورهای سایلنت

یکی از کارهای اصلی پوشش دیزل ژنراتورهای سایلنت جذب و کاهش صدای تولید شده و همچنین محافظت از ژنراتور در برابر آسیب های مختلف ناشی از شرایط آب و هوایی مانند برف، باران، گرد و خاک و … است. برای بررسی کیفیت پوشش قرار داده شده بر روی دیزل ژنراتور یا همان کانوپی تنها کافیست که با استفاده از یک دستگاه صوت منبع به اندازه گیری میزان شدت صدا در فاصله ها و زوایای مختلف پرداخت. به منظور بررسی کیفیت کانوپی دیزل ژنراتورهای سایلنت باید به عایق های به کار برده شده در ساخت آن و تاثیر داکت های ورودی هوا توجه کرد.

کیفیت عایق های به کار برده شده در دیزل ژنراتورهای سایلنت

یکی از مواردی که موجب کاهش قابل توجه صدای دیزل ژنراتور است عایق های جاذب به کار رفته شده در کانوپی است. تخلخل، نسوز بودن و سطح تماس بالا از دیگر موارد تاثیرگذار در جذب و کاهش صدای ایجاد شده توسط دیزل ژنراتور است. برخی از کارخانه های تولید کننده کانوپی از ابرهای معمولی که در مبل سازی به کار برده می شود استفاده می کنند. کیفیت این ابرها به گونه ای است که نه تنها جاذب خوب صدا نیستند بلکه اگر در معرض حرارت و گرما قرار بگیرند به سرعت آتش می گیرند، بنابراین استفاده از آن ها در نزدیکی دیزل ژنراتورها کار خطرناکی است. باید گفت که عایق های شانه تخم مرغی نسبت به عایق های صاف کیفیت بیشتری داشته و در نتیجه صدای بیشتری را به خود جلب می کنند. در واقع هر چه میزان ضخامت عایق های صوتی بیشتر باشد کیفیت و ظرفیت جذب و کاهش صدا افزایش پیدا کرده و بنابراین صدای خروجی از دیزل ژنراتور کمتر خواهد بود.

dissel generator

کیفیت داکت های به کار برده شده در دیزل ژنراتورهای سایلنت

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش صدای دیزل ژنراتورها داکت های ورودی هوایی است که بر روی دیزل ژنراتور نصب شده اند. داکت های ورودی موجب می شوند تا صداهای تولید شده به بیرون راه پیدا نکرده و در نتیجه صدای خروجی کمتر شود. نحوه عملکرد این کانوپی ها این گونه است که امواج صوتی به قسمت پشتی داکت ها برخورد کرده و دوباره به داخل پوشش دیزل ژنراتور بازمی گردد.
همچنین باید توجه داشت که سطح درونی داکت های ورودی توسط عایق های جاذب صوت پوشیده شده است. به همین خاطر صدا با برخورد به عایق ها جذب شده و کاهش پیدا می کند. یکی دیگر از مزایای وجود داکت های ورودی ممانعت از ورود اشیا خارجی و آب ناشی از باران و برف است.
یکی دیگر از نکات قابل توجه در بررسی کیفیت داکت های ورودی هوا این است که این ابزار باید به گونه ای باشند که هوایی که وارد اتاق ژنراتور شده است به ترتیب از روی ژنراتور، موتور دیزل و سپس از سمت دیگر کانوپی عبور کند. در واقع دمای ژتراتور نسبت به موتور دیزل کمتر است به همین خاطر از این روش استاندارد خنک سازی استفاده می کنند. این داکت ها علاوه بر این که در ورودی های دیزل ژنراتور تعبیه شده اند در اطراف آن و همچنین بالای آن نیز قرار داده می شوند. در هنگام بررسی کیفیت این داکت ها باید توجه داشتن که ابعاد و اندازه آن ها متناسب با میزان هوای مصرفی توسط دیزل ژنراتور ها باشد.

کیفیت نوارهای به کار برده شده دور درب دیزل ژنراتورهای سایلنت

نوارهای به کار برده شده دور درب دیزل ژنراتورهای سایلنت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کاهش صدای خروجی این ژنراتورها به شمار می رود. عملکرد این نوارها مانند نوارهای دور درب خودرو بوده و موجب وکیوم شدن فضای داخل کانوپی می شود. این نوارها علاوه بر کاهش صدای خروجی از ورود آب و گرد و غبار به داخل دیزل ژنراتور جلوگیری می کنند. معمولا کلیه تولید کنندگان دیزل ژنراتورهای سایلنت از این نوارها استفاده می کنند اما نکته قابل توجه میزان کیفیت آن ها است. کیفیت این نوارها تاثیر بسزایی در کاهش صدای موتور دارد.
کیفیت طراحی ساختار بدنه کانوپی در دیزل ژنراتورهای سایلنت
به منظور خنک سازی و تهویه هوای دیزل ژنراتورها باید فضایی جانبی را در نظر گرفت. متاسفانه به دلیل کاهش میزان ورق به کار رفته در شاسی و همچنین اتاق این دستگاه شاسی ژنراتور را با عرض کمی می سازند، که این امر موجب به وجود آمدن فاصله ای کم بین دیزل ژنراتور و دیواره های کانوپی می شود. به همین خاطر تهویه هوا به خوبی صورت نمی گیرد. از جمله دیگر مواردی که در کیفیت ساخت دیزل ژنراتورها حائز اهمیت است ساختن و تعبیه درهایی در اطراف دیزل ژنراتور به منظور دسترسی به بخش های مختلف آن و همچنین سرویس و یا چک کردن دوره ای آن است

dissel generator

کیفیت رنگ کانوپی در دیزل ژنراتور سایلنت

یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر دوام و ماندگاری کانوپی و در نتیجه دیزل ژنراتورهای سایلنت رنگ کانوپی است. در حال حاضر بهترین رنگ، رنگ پودری کوره الکترو استاتیک است. علاوه بر رنگ کانوپی برای رنگ مردن شاسی دیزل ژنراتور نیز باید با استفاده از این نوع رنگ، رنگ آمیزی شود، زیرا این رنگ موجب می شود که دستگاه در برابر آسیب های محیطی از جمله زنگ زدگی و خوردگی و سایر آسیب های ناشی از برخورد آب و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. امروزه شرکت هایی که بتوانند علاوه بر کانوپی شاسی دیزل ژنراتور را رنگ آمیزی کنند بسیار اندک هستند. عموما کارخانه هایی که دارای سالن رنگ کوره نیستند از رنگ های دیگری استفاده می کنند. می توان گفت که یکی از دلایل آن ها برای استفاده از سایر رنگ ها هزینه های ارزان و مقرون به صرفه تر است.
کیفیت و ویژگی های عمومی کانوپی دیزل ژنراتورهای سایلنت
از دیگر موارد تاثیرگذار در کیفیت دیزل ژنراتورهای می توان به قفل ها و کلیدهای دسترسی به دیزل ژنراتور سایلنت اشاره کرد. در هنگام ساخت دیزل ژنراتور ها باید به کیفیت و جنس قفل ها و کلیدهای به کار برده شده در دیزل ژنراتورها توجه کرد. به صورت کلی بهتر است از قفل ها و کلیدهای فلزی استفاده کنید.
کلید اضطراری یا استاپ: در هنگام ساخت دیزل ژنراتورهای سایلنت باید کلیدی را برای خاموش و روشن کردن اضطراری دیزل ژنراتور طراحی و نصب کرد. در مواقع لزوم با استفاده از این کلید می توان ژنراتور را خاموش کرد. قرار دادن کلید استاپ بر روی کانوپی موجب می شود تا برای خاموش کردن دستگاه در صورت اضطرار نیازی به باز کردن کامل کانوپی نداشته باشید.
به کار بردن سیل پلاستیکی: یکی دیگر از مواردی که در هنگام ساخت دیزل ژنراتور باید مود توجه قرار بگیرد استفاده از سیل پلاستیکی است. در زیر کلیه قطعاتی که بر روی کانوپی اعم از کلید استاپ، قفل ها و کلیدها و… الزامی است که سیل پلاستیکی قرار داده شود. سیل های پلاستیکی موجب افزایش مقاومت دیزل ژنراتورها در برابر آب و رطوبت می شوند.
به طور کلی برای بررسی کیفیت ساخت دیزل ژنراتورها موارد بسیاری را باید مورد توجه قرار داد. ساختن دیزل ژنراتورهای باکیفیت نه تنها از هدر رفت هزینه های مصرف کنندگان کم می کند بلکه در حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است که حتی بهترین و باکیفیت ترین دیزل ژنراتورهای سایلنت نیز پس از گذشت مدتی استفاده دچار فرسودگی و خرابی هایی می شوند و این امر به نوبه خود می تواند موجب اختلال در کیفیت و عملکرد این دستگاه ها شود به همین خاطر استفاده کنندگان دیزل ژنراتورها نیز باید آن ها را به صورت دوره ای بررسی کرده و نسبت به تمیز کردن و در صورت نیاز تعمیر آن اقدام کنند. باید بگوییم که به منظور بررسی کیفی دستگاه های دیزل ژنراتور خود باید از یک تکنیسین ماهر و خبره کمک گرفته و در صورت نیاز به تعمیر آن بپردازید. به منظور تامین قطعات یدکی باکیفیت و اصل مورد نیاز خود نیز به فروشندگان مورد اعتماد مراجعه کنید.

dissel generator

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر