انواع دیزل ژنراتور ها و کار برد آن ها

قبل ‌از این‌ که بخواهیم اطلاعاتی را در مورد دیزل ژنراتور در اختیار شما قرار دهیم باید بگوییم که ژنراتور به معنی تولید کننده می ‌باشد. بنابراین زمانی‌ که یک ژنراتور را با موتور به ‌هم وصل می ‌کنند، دستگاه تازه ‌ای شکل می ‌گیرد که به آن موتور ژنراتور گفته می ‌شود.

بنابراین در موتور ژنراتور که پیشرانه یا محرک معرفی می ‌شود، دستگاهی را در اختیار دارید که می ‌تواند انرژی را برای بکار انداختن وسایل نقلیه و دستگاه ‌های دیگر یا تولید الکتریسیته به مکانیکی، تبدیل خواهد شد.

حال اگر بخواهیم بگوییم که دیزل ژنراتور چیست؟ می ‌توان گفت که به دستگاهی اطلاق می ‌شود که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد کرد، این دستگاه از سوختی به نام سوخت دیزل استفاده می ‌کند و توانایی تبدیل حرکت چرخشی به برق را دارا می ‌باشد.

سوختی که برای این دستگاه استفاده می ‌شود در مقایسه با سوخت ‌های دیگر مثل بنزین در دمای بالاتری سوزانده خواهد شد، بنابراین می ‌توان گفت که از قدرت بیشتری هم برخوردار است.

از دیزل ژنراتورها در مکان ‌هایی که به شبکه برق متصل نیستند و در مواقع ضروری به انرژی برق نیاز دارند، استفاده خواهد شد، همچنین گاهی اوقات که شبکه قطع خواهد شد یا در مواقع پیچیده‌ تر پشتیبانی شبکه از کار بیفتد، می ‌توانند از دیزل ژنراتور انرژی مورد نظر نیاز خود را فراهم آورند. دیزل ژنراتورها دارای ابعاد مختلفی هستند که توان ظاهری آن‌ ها را مشخص خواهد کرد.

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

لازم به ذکر است که بگوییم دیزل ژنراتور از ژنراتور و موتور دیزلی تشکیل خواهد شد که هر کدام از این‌ ها خود دارای اجزای دیگری هستند.
ژنراتورها نیروی حرکتی خود را از طریق توربین ‌های بادی و آبی و دیگر محرک ‌ها به‌ جز موتور دیزل می ‌توانند، دریافت کنند که تکنولوژی خاصی و مشخصات فنی متفاوتی را در هر یک از حالت ‌های گفته ‌شده دارا هستند.

موتور دیزل برای بسیاری از وسایل نقلیه بزرگ زمینی مثل ماشین ‌های سنگین و قطارها و کشتی‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد، این موتور علاوه‌ بر این ‌که به تامین برق می ‌پردازد، می‌تواند نیروی محرکه مورد نیاز خود را به وسیله روشنایی تامین ‌کنند.

موتورهای دیزلی به دلیل این ‌که از استهلاک کمتری برخوردارند و توان بیشتری در نیروگاه ‌های تولید برق دارند، مورد استفاده بیشتری قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که بگوییم موتور دیزلی با سوخت هایی چون گازوئیل پروپان یا گاز طبیعی کار می ‌کند، موتورهای کوچک ‌تر از آن معمولا با گازوئیل کار خود را انجام خواهند داد.

استاتور در ژنراتور جز ثابتی به شمار می‌ رود که شامل مجموعه‌ ای از زخم رسانه ‌های الکتریکی در کویل ‌های روی یک هسته آهنی می‌ باشد.

از طرفی آرماتور به بخش متحرک آلترناتور گفته می‌ شود که میدان الکتریکی چرخشی را تولید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اجاره دیزل ژنراتور

سیستم سوخت در دیزل ژنراتور

لازم به ذکر است که بگوییم تانک سوخت معمولا ظرفیت کافی را برای عملکرد شش ‌تا هشت ساعت به ‌طور متوسط دارا می‌ باشد، در مورد موتورهای دیزلی کوچک ‌تر تانک سوخت قسمتی از پایه ژنراتور به شمار می‌ رود یا این ‌که بر روی چهار چوب ژنراتور آن را نصب می‌ کنند.

برای استفاده در مکان ‌های تجاری ممکن است به ‌طور مستقیم باشد و روی تانک سوخت خارجی آن را نصب کنند، قسمت‌ های معمولی سیستم سوخت شامل ارتباط لوله از مخزن سوخت به موتور می‌ شود که سوخت به ‌صورت مستقیم از تانک به موتور می ‌رود و به‌ صورت مستقیم از موتور تانک بر می ‌گردد.

از دیگر قسمت‌ های سیستم سوخت‌ رسانی پمپ سوخت آن می ‌باشد که سوخت را از تانک ذخیره اصلی به تانک دیگر منتقل خواهد کرد و به ‌طور الکتریکی کار خود را انجام می‌ دهد.

سیستم ‌های خنک‌ کننده دیزل ژنراتور

استفاده پی ‌در پی از دیزل ژنراتور باعث می ‌شود که اجزای داخلی آن گرم و داغ شوند، بنابراین به سیستم خنک ‌کننده نیاز دارند که بتوانند هوای درون دستگاه را تهویه کنند، سیستم خنک ‌کننده از آب تازه استفاده می ‌کند که بتواند هوای خنک مورد نیاز دستگاه را ایجاد کند.

اما گاهی اوقات از هیدروژن مایع برای سیستم خنک ‌کننده استفاده می ‌کنند که این ماده در واحدهای بزرگ ‌تر ژنراتور مورد استفاده قرار می‌ گیرد، چرا که می‌ تواند گرمای بیشتری را دریافت کند و خنک سازی دستگاه را بهتر انجام دهد، از طرفی سطوح خنک ‌کنندگی ژنراتورها بر اساس استفاده روزانه مورد بررسی قرار می ‌گیرند.

سیستم خنک ‌کننده و پمپ آب تازه می ‌تواند آب را با فشار مناسب بعد از هر ۶۰۰ ساعت انجام دهند و تبادل گرمایی هم بعد از هر ۲۴۰۰ ساعت کار ژنراتور تمیز خواهد شد.

سیستم اگزوز از دیگر بخش‌ های دیزل ژنراتور به شمار می‌ رود که گازهای اگزوز به وسیله ژنراتور از هر نوع موتور دیزلی یا گازوئیلی خارج خواهند شد و از مواد شیمیایی سمی برخوردار هستند.

لوله‌ های اگزوز را معمواً از چدن، آهن نرم یا فولاد تولید خواهند کرد که به موتور به وسیله وصل ‌کننده های منعطف برای حداقل کردن لرزش و جلوگیری از صدمه به سیستم ژنراتور استفاده خواهد شد.

به‌ طور کلی لوله اگزوز به بیرون از دستگاه را پیدا می‌ کند و از طریق پنجره ‌ها و درها یا دیگر محل‌ های باز خانه یا ساختمان خارج خواهند شد.

 

شارژ باتری

لازم به ذکر است که بگوییم عملکرد دیزل ژنراتور توسط باتری انجام خواهد شد، از این ‌رو شارژ باتری ژنراتور شارژ شده توسط عرضه آن با ولتاژ شناور بسیار دقیق است، اگر ولتاژ شناور پایین باشد باتری زیر شارژ حفظ می‌ شود و برعکس اگر ولتاژ شناور خیلی بالا باشد، عمر باتری را کوتاه می ‌کند.

شارژر باتری از فولاد ضد زنگ می ‌باشد تا بتواند آن را از خوردگی و ساییدگی محافظت کند و کاملا اتوماتیک کار خود را انجام می‌ دهند یعنی نیاز به هیچ ‌گونه تنظیمی ندارد.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

زمانی‌ که شما به یک دیزل ژنراتور احتیاج پیدا می ‌کنید با گزینه‌ های مختلفی رو به رو هستید و سوال‌های مختلفی در ذهن شما ایجاد می شود که آیا استفاده از دیزل ژنراتور می ‌تواند مقرون‌ به ‌صرفه باشد یا خیر؟ در ادامه مطالب مزایای استفاده از دیزل ژنراتور را برای شما بیان خواهیم کرد.

دیزل ژنراتور نسبت ‌به دیگر ژنراتورهایی که در بازار وجود دارد به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز پیدا خواهد کرد که دلیل آن ‌هم استفاده از موتور دیزلی است، موتور ژنراتور از قطعات کمتری برای راه ‌اندازی نیاز دارد، بنابراین نگران بازسازی کاربراتور و یا تعویض شمع‌ های موتور نخواهید بود.

لازم به ذکر است که بگوییم این دستگاه از سوخت‌ های مقرون به صرفه ‌تری مثل گازوئیل، نفت و گاز هم می ‌تواند استفاده کند.

سوخت یکی از مهم ‌ترین مواردی است که هر فردی برای استفاده از ژنراتور به آن توجه ویژه ‌ای دارد، موتورهای دیزلی معمولا در محیط‌ هایی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که دارای شرایط بسیار سختی هستند، بنابراین سایش زیادی را می‌ توانند تحمل کنند.

از طرفی ذخیره سوخت دیزل ژنراتورها نسبت به دیگر سوخت ها بسیار ایمن ‌تر می ‌باشد، چرا که سوختی مثل بنزین از مواد منفجره به حساب می ‌آید، در صورتی ‌که اگر بر روی زمین بریزند به ‌راحتی آتش خواهند گرفت، درحالی‌ که گازوئیل خطر بسیار کمتری برای احتراق دارا می ‌باشد و ماندگاری آن ‌ها نسبت‌ به بنزین بیشتر است.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر