اجزای ژنراتور و کارکرد هریک

دیزل ژنراتور دستگاهی است که قادر می‌ باشد انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید، نوع سوخت مصرفی این دستگاه در مقایسه با دیگر سوخت ها مثل بنزین با دمای بالاتری سوزانده خواهند شد به همین علت از قدرت بیشتری برای ژنراتور برخوردار می‌ باشد.
دیزل ژنراتور از یک موتور دیزلی و ژنراتور الکتریکی برخوردار است که هدف آن ایجاد انرژی الکتریکی می ‌باشد و به‌ عنوان جایگزینی برق هنگامی که برق قطع می ‌شود و نیاز اضطراری به برق می ‌باشد از آن استفاده خواهند کرد.
به ‌عنوان مثال بیمارستان‌ ها، سازمان ‌ها، صنایع مختلف، کارخانه ها، و … از این دستگاه در موارد ضروری می ‌توانند نهایت بهره را ببرند.
در واقع موتور دیزلی توانایی ایجاد حرکت چرخشی را دارا می ‌باشد که این کار را از طریق نوعی سوخت مایع به نام سوخت دیزلی انجام خواهد داد.
لازم به ذکر است که بگوییم اجزای دیزل ژنراتور عبارتند از  سیستم سوخت‌ و ساز، موتور دیزلی، منابع تغذیه، سیستم‌ های روغن ‌کاری و روان کاری، سیستم‌ های خروجی و خنک ‌کننده، مخزن‌ های سوخت، فیلتر سوخت، صفحه کنترل و … برخوردار است که هر کدام از آن ‌ها وظیفه ای را بر عهده دارد. برای تعمیر ژنراتور یکی از مهمترین و اولین قدم ها شناخت اجزای دیزل ژنراتور و کاربرد آن است.

کاربرد استفاده از دیزل ژنراتور

تا این قسمت از مطالب در مورد دیزل ژنراتور اطلاعاتی را دریافته ‌اید، بنابراین اگر بخواهیم در مورد کاربرد دیزل ژنراتور اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم باید بگوییم که دیزل ژنراتور را در حالت اضطراری و مکان ‌هایی که فاقد انرژی برق هستند بکار می ‌برند.
مراکز و صنایع زیادی وجود دارند که همیشه باید جریان برق آن‌ ها وصل باشد، چرا که در صورت قطع شدن برق خسارت ‌های زیادی برای آن‌ ها به بار خواهد آمد، به‌ عنوان مثال مکان‌ های عمومی، فرودگاه‌ ها، ساختمان ‌های اداری، بیمارستان ‌ها و … همگی نیاز مبرمی به برق دارند، بنابراین اگر زمانی برق قطع شود می‌ توانند از دیزل ژنراتور استفاده کنند.
همان ‌طور که گفته مکان ‌هایی که فاقد انرژی برق هستند نیاز مبرمی به برق دارند، به ‌عنوان مثال مکان‌ هایی چون پروژه‌ های ساخت ‌و ساز عمرانی، خط های انتقال گاز، صنایع کشتیرانی و صنایع نفت همگی به برق نیاز دارند، بنابراین می ‌توانند از دیزل ژنراتور برای ایجاد برق نهایت استفاده را ببرند.

موتور ژنراتور

یکی از اصلی ‌ترین اجزای دیزل ژنراتور موتور آن می ‌باشد که منوی اصلی ورودی انرژی از دل تاریکی به دیزل می باشد و لازم به ذکر است که بگوییم قدرت موتور از دیزلی به دیزل دیگر متفاوت می ‌باشد.
هنگام خرید آن‌ ها باید حتما یک سری از اجزای آن را مدنظر قرار دهید، همچنین برند موتور و نوع عملکرد آن و راه ‌های نگهداری از آن از مهم‌ رین مواردی است که هنگام خرید باید نهایت دقت را به آن‌ ها داشته باشید.
هنگام خرید دیزل ژنراتور به این نکته توجه کنید که موتور دستگاه مورد نظر شما به وسیله چه سوختی کار می ‌کند و تعداد سوپاپ آن چند عدد است؟ با اطلاع داشتند در مورد این موضوعات می ‌توانید یکی از با کیفیت‌ ترین و بهترین دستگاه دیزل ژنراتور را خریداری کنید.

سیستم خنک ‌کننده و اگزوز دیزل ژنراتور

همان ‌طور که متوجه هستید دیزل ژنراتور از اجزای مهمی برخوردار است که یکی از آن ‌ها سیستم خنک ‌کننده و اگزوز می ‌باشد، بدون استفاده از این سیستم بدون ‌شک آسیب ‌های جبران ناپذیری به دیزل ژنراتور و موتور وارد خواهد شد.
استفاده ممتد از دیزل ژنراتور باعث می ‌شود که بعضی از اجزای داخلی آن داغ شود که در این شرایط باید یک سیستم خنک ‌کننده وجود داشته باشد تا بتواند گرمای داخل دستگاه را نیز کنترل کند.
در مخزن‌ های سیستم خنک‌ کننده دیزل ژنراتور از آب استفاده خواهد شد که می ‌تواند به‌ خوبی دمای داخلی دستگاه را کنترل کند، اما بسیاری از سازنده‌ های موتورهای دیزلی توصیه می ‌کنند که از محلول‌ های هیدروژنی برای خنک کردن دستگاه‌ های ژنراتور استفاده کنید، چرا که قدرت بیشتری برای دریافت گرما دارند و می توانند اجزای داخلی را به سرعت خنک کنند.

سیستم سوخت‌ رسانی

از دیگر اجزای دیزل‌ ژنراتور می ‌توان سیستم سوخت ‌رسانی را نام برد که وظیفه مهمی را برعهده دارد، مخزن سوخت با توجه به نوعی که دارا است، از ظرفیت‌ های مختلفی برخوردار می باشد که این ظرفیت هرچه بالاتر رود باعث طولانی روشن نگه ‌داشتن دستگاه می ‌شود.
از اصلی ‌ترین وظیفه سیستم سوخت ‌رسانی موتورهای دیزلی می‌ توان به جداسازی سوخت، تزریق سوخت، پمپاژ سوخت و … اشاره کرد.
در صورتی ‌که هر گونه مشکل و ایرادی در سیستم سوخت ‌رسانی وجود داشته باشد، عملکرد دستگاه را با اختلالاتی همراه خواهد کرد، نکته ‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هنگام پر کردن مخزن سوخت باید از تماس بین نازل و مخزن سوخت جلوگیری نمایید تا باعث ایجاد جرقه نشوید.

سیستم روان کاری

سیستم روان کاری خود از اجزای مختلفی برخوردار است که به دلیل نقش مهمی که در بهبود عملکرد دستگاه دارد، کاهش استهلاک را به همراه دارند، بنابراین سیستم روانکاری با توجه به کارایی که دارد از موارد کلیدی به شمار می ‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
کارتل، محفظه نگهدارنده روغن دیزل ژنراتور معرفی خواهد شد که آن را زیر محفظه میل ‌لنگ قرار می ‌دهند و بین محفظه میل ‌لنگ و کارتل لاستیکی را قرار خواهند داد که آب ‌بندی کارتل را انجام دهد.جنس کارتل از چدن یا آلومینیوم با ضخامت و وزن زیاد است که می‌ تواند گرمای روغن را به محیط ‌های دیگر منتقل نماید.

پمپ روغن

پمپ روغن از دیگر اجزای قسمت روان کاری می ‌باشد که وظیفه آن مکش روغن از کارتل و منتقل کردن آن با فشار مناسب به قطعات مختلف موتور دیزل می ‌باشد، پمپ‌ های روغن در ۳ نوع دنده‌ ای، روتوری و پیستونی طراحی خواهند شد که نیروی مورد نیاز چرخش پایا به وسیله چرخ ‌دنده و میل ‌لنگ تامین خواهد شد.
لوله ‌های انتقال روغن که لوله ای فلزی می‌ باشند، روغن تحت فشار خروجی پمپ روغن را به کانال‌ های اصلی روغن در دیزل ژنراتور منتقل خواهند کرد که این لوله ‌ها از نوع فشار قوی می ‌باشند، همچنین فیلترهای روغنی در سیستم روان کاری وجود دارد که وظیفه آن‌ ها تصفیه دوگانه دستگاه می ‌باشد.

سنسور و درجه فشار

از دیگر اجزای سیستم روغن‌ کاری می ‌توان سنسور و درجه فشار را نام برد که برای اطمینان پیدا کردهن از فشار روغن در داخل دیزل و جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده از آن الزامی می ‌باشد، سنسور مورد نیاز برای فشار سنج در ۲ نوع فشاری و الکتریکی وجود دارد که درجه فشار روغن را نشان خواهند داد.
جت خنک کاری پیستون به تعداد سیلندرهای موجود در موتور و بر روی کانال اصلی روغن قرار خواهند گرفت که روغن را با فشار به زیر پیستون می ‌پاشند و این باعث کاهش حرارت پیستون خواهد شد و از فرسایش و ذوب شدن آن جلوگیری می ‌کند.

دینام

یکی دیگر از مهم ‌ترین اجزای تشکیل ‌دهنده دیزل ژنراتور دینام می ‌باشد که وظیفه آن جمع ‌آوری انرژی الکتریکی است.
دینام از مجموعه ‌ای از قطعات متحرک و ثابت طراحی خواهد شد که می ‌تواند میدان مغناطیسی را در داخل نیز ایجاد کند و سهم بسزایی را در تولید برق دارا است، امروزه شرکت ‌هایی که به تولید دیزل‌های ژنراتور می ‌پردازند سعی می ‌کنند که با کیفیت‌ ترین و بهترین دینام را بر روی دستگاه‌ های خود قرار دهند تا از کارایی بالایی برخوردار باشند.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر