چگونه طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش دهیم؟

دیزل ژنراتور، یکی از وسایل بسیار ضروری به شمار می رود که وجود آن در شرکت ها، موسسات، بیمارستان ها، کسب و کارهای بزرگ و غیره، بسیار ضروری لست. وظیفه این دستگاه، تامین برق مورد نیاز مجموعه، در زمان هایی است که با قطعی برق و یا نوسانات برق، مواجه هستیم. دیزل ژنراتور از دوقسمت موتور دیزل و ژنراتور، تشکیل شده است. ژنراتور، حرکات چرخشی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. همان گونه که می دانید، در هر زمان و مکانی ممکن است با مشکل قطعی برق مواجه شویم و چون اکثر پروژه ها و کسب و کارها، برای ادامه فعالیت خود به برق نیاز دارند، قطعی برق می تواند ما مانع شدن از ادامه فعالیت ها، ضرر مالی هنگفتی به کل مجموعه وارد کند. دیزل ژنراتور، با تولید برق بی وقفه، این مشکل را برطرف می کند. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با عنوان چگونه طول عمر دیزل ژنراتور را افزایش دهیم، آشنا کنیم. برای دریافت اطلاعات بیش تر، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

dg ls

دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

همان گونه که در ادامه مقاله به آن اشاره شد، دیزل ژنراتور دارای دو بخش است:

  • موتور دیزلی
  • ژنراتور مغناطیسی (آلترناتیو)

موتور دیزل به صورت احتراق داخلی عمل می کند. هوا در داخل سیلندر و احتراق سوخت فشرده می شود. سپس موتور دیزل کار خود را شروع می کند و انرژی مکانیکی تولید می کند. انرژی مکانیکی تولید شده پس از انتقال به ژنراتور، به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود. این دستگاه در مکان هایی که به برق شهری دسترسی نباشد، بسیار کارآمد است و به تنهایی می تواند برق مورد نیاز مجموعه را تامین کند.

کاربرد دستگاه دیزل ژنراتور:

  • تامین برق مورد نیاز ساختمان های تجاری و سازمان های مختلف:

قطع ناگهانی برق، عملکرد این مجموعه ها را مختل می کند و کارکنان نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند. زیرا برای انجام اکثر کارها به برق نیاز است. در این صورت این مجموعه ها دچار ضررهای اقتصادی کلانی می شوند.

  • بیمارستان ها:

وجود دستگاه دیزل ژنراتور در بیمارستان ها نیز بسیار ضروری است زیرا برخی از بیماران هستند که ادامه حیات و زندگی آن ها به طور کامل وابسته به برق است و قطعی برق می تواند جان آن ها را به خطر بیندازد.‌

  • واحدهای اداری و صنعتی مانند:

فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی، صنعت معدن، راه سازی، واحدهای صدا و سیما، وسایل نقلیه، مخابرات و غیره.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور:

  • موتور:

از مهم ترین قسمت های دیزل ژنراتور به شمار می رود و وظیفه آن تامین انرژی مکانیکی است که ژنراتور آن را تبدیل به انرژی الکتریسیته می کند.  در هنگام خرید دیزل ژنراتور باید توجه بسیار زیادی به موتور آن شود، زیرا توان این قسمت در تولید انرژی مکانیکی، تعیین کننده مقدار انرژی الکتریسیته خروجی است که دستگاه تحویل مجموعه می دهد.

در انتخاب موتور این دستگاه توجه به موارد دیگری هم چون میزان صدای دیزل ژنراتور و هم چنین  محفظه سوخت این دستگاه، ضروری است.

  • ژنراتور:

ژنراتور به عنوان قلب تپنده این دستگاه به شمار می رود و وظیفه آن تولید انرژی الکتریسیته است.  در هنگام خرید این دستگاه، باید بر حسب نیازی که داریم نوع ژنراتور را انتخاب کنیم مثلا برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم.

  • مخزن سوخت ژنراتور:

سوخت دیزل وارد این قسمت از دستگاه می شود و حجم این مخزن، با توجه به نوع دیزل ژنراتور متغیر است. مثلا دیزل ژنراتورهایی که توان آن ها برابر با ۵۰ کیلو ولت است، حجم مخزن آن ها ۹۰۰ لیتر می باشد که ۸ ساعت می تواند کار کند.

  • رگولاتور ولتاژ:

وظیفه این قسمت از دستگاه، تنظیم ولتازژ خروجی است.

  • سیستم خنک کننده:

وجود این قسمت برای طول عمر دستگاه بسیار ضروری است، زیرا قطعات ژنراتور در صورت کار کردن مداوم و بی وقفه، داغ می شود و در صورت خنک نشدن ممکن است به آن آسیب وارد شود.  در برخی از دیزل ژنراتورها از مایع و در برخی دیگر نیز از گاز هیدروژن برای خنک کردن استفاده می شود.

  • سیستم روغن ژنراتور:

وظیفه این سیستم روغن کاری اجزای مکانیکی دیزل ژنراتور است که دائما در حال فعالیت هستند. این اجزا برای کارایی بیش تر و هم چنین افزایش طول عمر دستگاه، باید روغن کاری شوند.

  • شارژر باتری:

شارژر، علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نیر نشان می دهد.

  • سیستم کنترل:

این قسمت وظیفه کنترل کل سیستم از جمله موتور و ژنراتور را به عهده دارد.

  • شاسی (سکوی اتصال):

تمام دیزل ژنراتورها این قسمت را دارند و تمامی تجهیزات دستگاه بر روی شاسی، سوار می شود.

  • سیستم دود خروجی:

دود تولید شده در دیزل ژنراتورها، سمی است و برای کنترل این دود و جدا کردن آن از دیگر بخش های دستگاه، در قسمت خروجی موتور، سیستم دود خروجی وجود دارد.

راه کارهایی برای افزایش طول عمر دیزل ژنراتورها:

عمر مفید دیزل ژنراتورها، بستگی رسیدگی، نگه داری و سرویس دیزل ژنراتور دارد.  این رسیدگی هایی که باید برای افزایش طول عمر ژنراتور انجام شود، شامل موارد زیر است:

  1. سرویس به موقع روغن و فیلترها:

همان گونه که پیش تر به آن اشاره شد، وجود روغن در این دستگاه بسیار ضروری است. زیرا در این دستگاه قطعاتی وجود دارند که دائما در حال کار کردن بی وقفه هستن، برای جلوگیری از آسیب به این قطعات و سایش آن ها، حتما باید روغن کاری شوند.

  1. کنترل صدا:

تغییر صدای دیزل ژنراتورها را جدی بگیرید، زیرا عوض شدن صدا در این دستگاه، یک علائم هشداری برای خراب شدن آن به شمار می رود.

  1. کنترل لرزش:

لرزش دستگاه شما باید در حد طبیعی باشد و خارج از حد نرمال، می تواند نشان دهنده خرابی دیزل ژنراتور باشد.

  1. کنترل تغییرات مصرف سوخت:

مصرف سوخت دیزل ژنراتور حتما باید چک شود و مصرف آن نباید کم تر از میزان نرمال و یا بیش تر از حد طبیعی باشد. اگر دستگاه شما به طور نرمال سوخت مصرف نمی کند، حتما نسبت به سرویس دیزل ژنراتور اقدام کنید.

به جز موارد فوق الذکر، هنگامی که قصد راه اندازی دیزل ژنراتور را دارید، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در همان ابتدا که عملیات سوخت گیری در حال انجام است، باید حتما لباس مناسب بپوشید و از عدم وجود هر گونه مواد اشتعال زا در آن قسمت، مطمئن شوید.
  • در هنگام سوخت گیری باید مراقب باشید تا گازوئیل و یا بنزین به محیط اطراف ریخته نشود.
  • توجه کنید که سوخت گیری در صورتی انجام شود که دستگاه شما خاموش باشد و حتی توصیه می شود باتری دستگاه به کلی قطع باشد.
  • هنگانی که سوخت گیری دیزل ژنراتور را به درستی انجام دادید، روغن و ضد یخ خروجی اگزوز دستگاه را چک کنید تا گرفتگی در طول مسیر اگزوز نباشد.
  • بعد از این که سوخت گیری و بررسی روغن انجام شد، باید رادیاتور دستگاه را پر از آب کنید. توجه شود که اضافه کردن ضد جوش و ضد یخ به آن، فراموش نشود.

سرویس و نگه داری دیزل ژنراتور:

نگه داری و سرویس دیزل ژنراتور، باعث افزایش عمر و سلامت دیزل ژنراتور می شود و هم چنین چک کردن و سرویس به موقع این دستگاه، باعث جلوگیری از خرابی آن و تعمیرهای سنگین و پر هزینه می شود. تعویض روغن، تعویض فلیتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر گازوئیل، نمونه هایی از سرویس دیزل ژنراتور هستند که سبب افزایش طول عمر مفید این دستگاه می شود.

برخی از بازدیدهای هفتگی و ماهانه دیزل ژنراتور به صورت زیر است:

  • چک کردن آب و ضد یخ موجود در داخل رادیاتور این دستگاه
  • بررسی شارژ باتری و اطمینان از عملکرد صحیح شارژر دیزل ژتراتور
  • چک کردن مقدار سوخت موجود در مخزن دیزل ژنراتور و کافی بودن آن
  • بررسی دمای آب موتور دستگاه ژنراتور تا از حد طبیعی بالاتر نرود.
  • چک کردن کارایی موتور و اطمینان از سلامت آن و عدم لرزش دستگاه در هنگام فعالیت
  • بررسی کیفیت روغن دیزل ژنراتور
  • پمپ روغن دیزل ژنراتور حتما باید چک شود و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. تا در هنگام کارکرد موتور، فشار مورد نیاز تامین شود و اختلالی در روند دستگاه به وجود نیاید.
  • بررسی تمام لوله های دستگاه و اطمینان از محکم بودن اتصالات
  • چک کردن فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل، فیلتر آب و هم چنین تعویض به موقع این فیلترها

با چک کردن موارد بالا، می توانید طول عمر مفید دستگاه خود را افزایش دهید.

اجاره دستگاه دیزل ژنراتور:

گاهی ممکن است دستگاه دیزل ژنراتور شما نیاز به سرویس و یا تعمیر پیدا کند و یا پروژه ای داشته باشید که برای مدت کوتاهی نیاز به این دستگاه داشته باشید، در این صورت اجاره دستگاه دیزل ژتراتور، بهترین گزینه پیش روی شماست. شرکت های بسیار زیادی در شهرهای مختلف کشورمان وجود دارند که انواع مختلف این دستگاه را اجاره می دهند.

مثلا در کلان شهر تهران، چند شرکت وجود دارند که فقط در زمینه اجاره انواع مختلف دیزل ژنراتور فعالیت می کنند. برای اجاره دیزل ژنراتور در تهران، می توانید نام شرکت های فعال در این زمینه را در گوگل سرچ کنید و یکی از آن ها را انتخاب کنید.

قیمت اجاره دیزل ژنراتور در تهران، ثابت نیست و به عومال مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیر گذار در قیمت دیزل ژنراتور ره صورت زیر است:

  • شرکت اجاره دهنده:

یکی از عوامل موثر در تغییر قیمت اجاره دیزل ژنراتور در تهران، شرکت اجاره دهنده است. هر شرکت، یک قیمت مصوب برای اجاره دستگاه های خود در نظر گرفته است که ممکن است با شرکت های دیگر متفاوت باشد.

  • برند دیزل ژنراتور:

این دستگاه توسط شرکت های مختلف و در برندهای متنوعی تولید می شود. برخی از برندهای تولید شده دیزل ژنراتور، با کیفیت تر هستند و عملکرد بهتری نیز دارند. طبیعی است که اجاره این نوع دستگاه ها، نسبت به بقیه دیزل ژنراتورها، بالاتر است.

  • نوع و مدل دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتور در مدل های مختلفی ساخته و عرضه می شود. هر چه مدل دیزل ژنراتور پیشرفته تر باشد، عملکرد و کیفیت بهتری دارد و اجاره بالاتری نیز دارد.

  • توان دیزل ژنراتور:

این دستگاه در توان های مختلفی تولید می شود و مقدار توان آن، نشان دهنده مقدار خروجی آن می باشد. هر چه توان دیزل ژنراتور بالاتر باشد، قادر است برق مجموعه بزرگ تری را تامین کند و برای اجاره آن باید قیمت بیش تری بپردازیم.

  • اندازه و ابعاد این دستگاه:

دیزل ژنراتورها در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. مثلا دیزل ژنراتورهای کوچک مخصوص مصارف خانگی و مجموعه های کوچک هستند تما دیزل ژنراتورهای صنعتی، اندازه بزرگ تری دارند و می توانند برق بیش تری تولید کنند. بدیهی است که قیمت اجاره دیزل ژنراتورهای صنعتی بالاتر است.

  • مدت اجاره دیزل ژنراتور در تهران:

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در اجاره دیزل ژنراتورها، مدت زمان اجاره آن می باشد. به این صورت که هر چه این دستگاه را برای مدت بیش تری اجاره کنیم، اجاره ماهانه آن در مقایسه با زمانی که همان دستگاه را برای مدت کوتاه تری اجاره کنیم، پایین تر است. مثلا اگر شما دیزل ژنراتوری را برای ۹ ماه اجاره کنید، اجاره آن نسبت به زمانی که همان دستگاه را برای ۳ ماه اجاره کنید، کم تر است.

بهترین دیزل ژنراتور را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت ها و کارخانه های بسیار زیادی در زمینه تولید این دستگاه در حال فعالیت هستند. می توانید دیزل ژنراتور را از این کارخانه ها به صورت مستقیم و یا حتی از سایر مراکز فروش، تهیه کنید. اما بهترین وب سایتی که این دستگاه را در بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار کاربران قرار می دهد، وب سایت دیزل ژنراتور، است. تمامی محصولات موجود در وب سایت دیزل ژنراتور از کیفیت ساخت عالی برخوردار بوده و دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش، می باشند. قیمت محصولات موجود در این وب سایت، نسبت به سایت ها، پیج ها و فروشگاه های دیگر پایین تر است. اگر قصد خرید انواع دستگاه دیزل ژنراتور را دارید، پیشنهاد ما به شما خرید از وب سایت دیزل ژنراتور است.

 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر