اتاق یا پوشش ژنراتور برق

امروزه تامین برق در نقاطی که برق و نیروی الکتریسته در دسترس نیست توسط دستگاه ژنراتور انجام می گیرد. صنایع مختلفی از دیزل ژنراتور برای تامین برق در مواقع اضطراری یا در دسترس نبودن آن استفاده می کنند. این دستگاه معمولا در هنگام کار صدای زیادی تولید می کند که آزار دهنده می باشد به همین دلیل امروزه از پوشش یا اتاق ژنراتور استفاده می کنند. در این مقاله با بررسی اتاق یا پوشش ژنراتور همراه با شما عزیزان خواهیم بود لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

dg coverage

ژنراتور چیست؟

همان گونه که گفته شد ژنراتور دستگاهی است که مولد برق بوده و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. علاوه بر انرژی مکانیکی این دستگاه قادر است سایر انرژی ها را مانند انرژی شیمیایی را به نیروی برق تبدیل کند. امروزه نیروی برق محرکی است که تقریبا برای انجام دادن تمام کار ها به آن نیاز داریم. امروزه بسیاری از صنایع جهت غلبه بر قطعی انرژی از دیزل ژنراتور استفاده می کنند. دیزل ژنراتور در مکان های بزرگی مانند هتل ها، بیمارستان ها، شرکت ها، معادن، نمایشگاه و…. کاربرد فراوانی دارد.

 

منظور از پوشش یا اتاق دیزل ژنراتور چیست؟

پوشش دیزل ژنراتور برای جذب و کم کردن صدای ناشی از دیزل ژنراتور به کار می رود. یکی دیگر از کاربرد های اتاق یا پوشش ژنراتور محافظت از دستگاه در برابر عوامل آسیب زننده مانند باران یا خاک می باشد. جهت انجام این کار لازم است که دستگاه ژنراتور را روشن کرده و صدای دستگاه را با استفاده از صوت سنج از زوایا و فواصل متفاوت بررسی کنید. از جمله عواملی که در کاهش صدای دیزل ژنراتور تاثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱_ جنس و کیفیت عایق؛

از عوامل مهمی که در کاهش صدا در ژنراتور تاثیر گذار هستند می توان به جنس و کیفیت عایق اشاره کرد. عایق ها انواع مختلفی دارند که هر کدام در جذب صدا متفاوت هستند توجه داشته باشید هر چه ضخامت عایق بیش تر باشد قدرت جذب صدای بیش تری خواهد داشت به طور مثال عایق هایی که شانه تخم مرغی هستند از عایق های صاف قدرت جذب بیش تری دارند.

۲_ داکت ورودی؛ از دیگر عوامل تاثیر گذار در کاهش صدای ژنراتور داکت های ورودی هستند داکت باعث می شود که دستگاه صدای خروجی نداشته باشد. البته فضای داخلی و خارجی این داکت ها باید توسط عایق پوشانده شود. داکت ها موجب جذب و کاهش صدای برخوردی از دیزل ژنراتور خواهند شد.

۳_ نوار ها؛ این نوار ها توسط سازنده دیزل ژنراتور به دور دستگاه کشیده می شود که البته ممکن است کیفیت خوبی نداشته باشد و بعد از خریداری مشتری مجبور به تهیه نوار های با کیفیت شود. این نوار ها از جنس نوار های روی درب اتومبیل ها می باشند و تاثیر خوبی در کاهش صدای ناشی از دیزل ژنراتور خواهند داشت.

dg cov2

چه عواملی در کیفیت اتاق دیزل ژنراتور موثر هستند؟

از جمله فاکتور های تاثیر گذار در کیفیت پوشش دیزل ژنراتور می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کلید استپ stop اضطراری؛

معمولا خاموش کردن دیزل ژنراتور نیاز به باز کردن درب دستگاه دارد و از زمانی که فرد تصمیم به خاموش کردن آن می گیرد تا زمانی که خاموش می شودد مدت زمانی طول می کشد. داشتن دکمه استپ اضطراری روی بدنه این دستگاه باعث شده که در مواقع ضروری بدون فوت وقت و باز کردن درب دستگاه، ژنراتور خاموش شود.

  • داشتن سیل پلاستیکی؛

سیل پلاستیکی قطعه ای است که کلیه کلید های روی بدنه دستگاه روی آن قرار می گیرد. هدف از استفاده از این قطعه افزایش مقاومت دستگاه در برابر آب می باشد.

  • رنگ دیزل ژنراتور؛

یکی از عوامل مهم که باعث افزایش کیفیت اتاق دیزل ژنراتور سایلنت می شود رنگ اتاق می باشد. نوع رنگ باعث تغییر مقاومت در برابر شرایط مختلف می شود. به طور معمول بهترین نوع رنگ اتاق های دیزل ژنراتور رنگ پودری کوره الکترو استاتیک است. علاوه بر رنگ اتاق شاسی ژنراتور نیز باید رنگ مناسبی داشته باشد تا مقاومت دستگاه در برابر عوامل مختلف بالا رود.

  • قلاب تک نقطه ای؛

ژنراتور ها دارای حجم نسبتا بزدگی هستند که جا به جایی آن ها مشکل است. جهت جا به جایی آسان تر این دستگاه روی اتاق ژنراتور قلاب های تک نقطه ای وجود دارد که باعث حمل آسان تر این دستگاه می شود.

نکات لازم درساخت دیزل ژنراتور سایلنت؛

در صورتی که مشخصات فنی و ابعادی دیزل ژنراتور در طراحی آن رعایت نشود و استاندارد نباشد باعث داغ شدن دستگاه دیزل ژنراتور می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی دیزل ژنراتور سایلنت باید به آن توجه شود در نظر گرفتن فضای کافی جهت تهویه و عبور هوا به داخل دیزل ژنراتور می باشد بنابراین عرض شاسی دیزل ژنراتور سایلنت معوملا بیش تر از دیزل ژنراتور های معمولی می باشد. ساخت این نوع دیزل ژنراتور ها به دلیل این که باید عرض شاسی در آن ها بیش تر باشد نیازمند مواد اولیه و ورق های فلزی بیش تری بوده و در نتیجه زحمت بیش تر و قیمت بالا تری نیز خواهد داشت. اتاق یا پوشش دیزل ژنراتور هرگز باعث کاهش عملکرد دستگاه و داغ شدن آن نخواهد شد.

نکات مهم در طراحی اتاق دیزل ژنراتور؛

در طراحی پوشش یا اتاق ژنراتور بهتر است موارد زیر را مد نظر داشته باشید؛

۱_ قبل از طراحی اتاق ژنراتور باید کاتالوگ ژنراتور به طور دقیق مطالعه شود و مشخصات دقیق ژنراتور و از همه مهم تر ابعاد ژنراتور در نظر گرفته شود.

۲_ سعی کنید داخل اتاق ژنراتور را از جنس سرامیک یا سنگ های صاف پوشش دهی نکنید چرا که استفاده از این مواد می تواند تا پنجاه دسیبل صدای ناشی از دستگاه را افزایش دهد.

۳_ جهت کاهش لرزش و ایجاد صدا بهتر است که مطابق نظر کارخانه سازنده زیر شاسی از فنر یا منجنیت گذاشته شود.

۴_ ارتفاع سقف اتاق حتما باید دو تا سه متر بلند تر از سقف ژنراتور باشد.

۵_ ابعاد درب اتاق ژنراتور از نظر ارتفاع و عرض یک متر بیش تر از بزرگ ترین سایز ژنراتور باشد. هم چنین بهتر است درب دستگاه به بیرون باز شود.

۶_ جهت تمیز و خنک نگه داشتن هوای داخل اتاق بهتر است از یک دستگاه تهویه کوچک استفاده کنید که حتی المقدور کنترل آن به صورت دستی باشد.

۷_ دیوار اتاق معمولا باید دو جداره باشد و به صورت کلی عایق بندی شده باشد. بهتر است علاوه بر عایق بندی باید داخل دستگاه از اکوستیک نسوز و طرح دار استفاده شود تا حداکثر ممکن از تولید و پژواک صدا جلوگیری به عمل آید.

۸_ سقف اتاق بهتر است شیب دار ساخته شود تا در مواقعی که برف و باران می بارد مشکلی ایجاد نشود.

dg cov3

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور سایلنت

افزودن کانوپی یا اتاق یا پوشش به دیزل ژنراتور مزایای بسیاری دارد که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره می کنیم؛

۱_ همان گونه که ذکر شد ژنراتور دستگاهی هست که در هنگام تبدیل انرژی صدای زیادی تولید می کند. تنها راه کاهش صدای دیزل ژنراتور استفاده از پوشش یا اتاق می باشد. کانوپی یا اتاق تا حدود ۷۵ دسی بل باعث کاهش صدای تولید شده توسط ژنراتور خواهد شد.

۲_ دیزل ژنراتور دارای قطعاتی است که در هنگام کار کرون گرما تولید کرده و داغ می شوند. مقدار این گرما در مناطق با آب و هوای گرم بیش تر است. استفاده از کانوپی باعث ایجاد تهویه و در نتیجه خارج شدن گرمای ناشی از کار کردن قطعات می شود.

۳_ کانوپی یا اتاق ژنراتور مپوششی است که در شرایط نا مساعد آب و هوایی مانند بارش برف و باران دستگاه را محافظت می کند.

۴_ اتاق دیزل ژنراتور در مناطقی که گرد و خاک دارد مانند معدن سنگ و معادن آهک ژنراتور را از ورود گرد و غبار و مواد معلق موجود در هوا حفاظت می کند.

۵_ ژنراتور به طور معمول ممکن است در اثر عوامل متعددی دچار فرسودگی شود. کانوپی دیزل ژنراتور آن را در برابر فرسایش حفاظت کرده و باعث افزایش طول عمر ژنراتور می گردد.

۶_ از آن جایی که دیزل ژنراتور موتور دارد و در هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد می کند این صدا ها ممکن است باعث ایجاد لرزش در دستگاه شده و این لرزش در هنگام کار باعث ایجاد نویز گردد. کانوپی با کاهش صدای ژنراتور و کاهش لرزش آن باعث عدم ایجاد نویز در دستگاه خواهد شد.

۷_ اتاق ژنراتور دارای درب می باشد که این درب قابلیت بشته شدن و قفل شدن دارد. این قابلیت اتاق ژنراتور باعث می شود تا افرادی که با این وسیله آشنایی ندارند آن را دست کاری نکنند و این موجب حفاظت و ایمنی بیش تر دستگاه خواهد شد.

۸_ اتاق ژنراتور به وسیله پیچ و مهره به ژنراتور وصل می شود که این پیچ و مهره ها پرس شده نیستند و قابلیت باز شدن مجدد دارند بنابراین در صورت ایجاد مشکل برای ژنراتور یا اتاق می توانید به راحتی آن را تعویض کنید.

۹_ اتاق دیزل ژنراتور با کاهش صدا و لرزش ناشی از ژنراتور این دستگاه را برای استفاده در محیط هایی مانند مناطق مسکونی یا بیمارستان ها بسیار مناسب کرده است.

۱۰_ نصب اتاق ژنراتور کار آسانی است و نیاری به موتور خانه ندارد و می توان آن را به صورت سیار نصب کرد.

قیمت دیزل ژنراتور سایلنت چگونه است ؟

همان طوری که گفته شد دیزل ژنراتور سایلنت ژنراتوری است که به وسیله اتاق یا کانوپی پوشش داده شود و از آن جایی که این اتاق باعث کاهش صدای ناشی از ژنراتور خواهد شد، به آن دیزل ژنراتور سایلنت گفته می شود. قیمت دیزل ژنراتور سایلنت بستگی به عوامل مختلفی دارد. همان گونه که گفته شد نوع، جتس و کیفیت عایقی که در بدنه اتاق به کار می رود تاثیر زیادی در قیمت آن دارد. دیواره اتاق ژنراتور باید دو جداره باشد و توسط مواد با کیفیت عایق شود. استفاده از مواد یا ورقه های صاف جهت عایق دیزل ژنراتور صدای ناشی از دستگاه را به خوبی جذب نکرده و در نتیجه کیفیت مناسبی ندارد. هر چه قطر مواد عایق بیش تر باشد توانایی بیش تری در جذب صدا، کیفیت بالا تر و در نتیجه قیمت بیش اری خواهد داشت. به طور کلی دیزل ژنراتور سایلنت دارای مزایای بیش تری نسبت به دیزل ژنراتور های معمولی می باشد و به طبع آن قیمت بالا تری نیز دارد. شما می توانید جهت بهره مندی از مزایای دیزل ژنرانور یایلنت اقدام به اجاره دیزل ژنراتور کنید. با اجاره دیزل ژنراتور سایلنت می توانید علاوه بر این که از مزایای این دستگاه بهره مند شوید با هزینه بسیار کم تری به این دستگاه دسترسی پیدا کنید. امروره مراکز متعددی وجود دارند که دیزل ژنراتور سایلنت را اجاره می دهند که در ادامه به یکی از برترین این مراکز اشاره خواهیم کرد.

سایت دیزل ژنراتور

اگر قصد خرید دیزل ژنراتور سازلنت را دارید و قیمت آن برای سما خیلی زیاد است به شما پیشنهاد می کنیم به سایت دیزل ژنراتور حتما سر بزنید. سایت دیزل ژنراتور عرضه کننده انواع اتاق یا کانوپی دیزل ژنراتور، انواع دیزل ژنراتور و قزعات آن بوده و علاوه بر آن می توانید دیزل ژنراتور را از این مرکز اجاره کنید. سایت دیزل ژنراتور بهترین و با کیفیت ترین کالا ها را به شما عزیزان با مناسب ترین قیمت ارائه می دهد. این سایت به دلیل فروش آنلاین و بدون ولسطه نسبت به دیگر مراکز قیمت مناسب تری برای مشتریان در نظر گرفته است. به شما پیشنهاد می کنیم حتما به این سایت سر بزنیو و محصول مورد نظر را در سبد خرید خود انتخاب کنید. جهت دریافت راهنمایی های بیش تر می توانید با مشاورین ما در این مجموعه تماس بگیرید. از توجه و همراهی شما نهایت سپاس و تشکر را داریم.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر