ژنراتور برق

به دستگاهی که توانایی تولید نیروی الکتریسیته و برق و باعث جلوگیری قطع فعالیت های روزانه یا اختلال در عملیات کاری را دارد ژنراتور برق می گویند.
برای کاربردهای متفاوت ژنراتورها به شکل فیزیکی و الکتریکی در دسترس هستند.
انتخاب مناسب ترین دیزل ژنراتور سایلنت برای برق اضطراری خانگی و صنعتی مورد نیاز کار سختی است و باید محاسبات دقیقی انجام شود که باید توسط کارشناسان مجرب در این حرفه انجام گیرد. توان گستر با کادری مجرب و افرادی پویا می توانند در سرویس دیزل ژنراتور و همچنین انتخاب مناسب برای خرید دیزل ژنراتور به شما کمک کند.
توان گستر دیزل ژنراتور سایلنت را با صرف کمترین هزینه و بیشترین کارایی را به مصرف کننده ارائه می دهد.

دیزل ژنراتوربیشتر بدانید
در ادامه توان‌گستر اطلاعاتی به در مورد دیزل ژنراتور، تعمیر دیزل ژنراتور و همچنین سرویس دیزل ژنراتور در اختیار شما عزیزان قرار می دهد تا انتخابی درست داشته باشید و دیگر نگران تعمیر دیزل ژنراتور خود نباشید.

انواع ژنراتور

موتور ژنراتور از لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته تقسیم می شود.

  1. دیزلی
  2. گاز سوز
  3. دوگانه سوز

ژنراتور چگونه کار می کند؟

ژنراتور برق وسیله ای است که انرژی مکانیکی به دست آمده از منابع بیرونی را به انرژی الکتریکی به عنوان خروجی تبدیل می کند. نکته قابل توجه این است که ژنراتور ها انرژی الکتریکی را تولید نمی کنند بلکه با بهره وری از انرژی مکانیکی عرضه شده و با ایجاد حرکت و تولید بار الکتریکی درسیم پیچ های مدار الکتریکی، به عنوان خروجی سیستم برق را تولید می کنند. به این جریان شارژ الکتریکی جریان الکتریکی عرضه شده به واسطه ژنراتور گفته می شود. با درک کار پمپ آب مکانیسم ژنراتور را فهمید که باعث جریان یافتن آب می شود اما در واقع آبی ایجاد نمیکند بلکه فقط آب جریان پیدا می کند.

 

ژنراتور برق اضطراری

ژنراتورهای برق دارای دو قسمت اند که قسمت متحرک را روتور و قسمت ثابت را استاتور می گویند.
روتوها از نظر ساختار به دو دسته ماشین های قطب صاف و ماشین های قطب برجسته تقسم می شوند. به صورت قراردادی بر طبق توان برق بر حسب کیلووات یا کیلووات آمپر این دستگاه ها تقسیم بندی می شوند.
در واقع موتور باید توان تولید این نیرو رو داشته باشد و ژنراتور نیز باید بتواند این خروجی را با نیروی محرک هایی که موتور تولید میکند بدهد.
دیزل ژنراتور سایلنت باید این توان ها را در موتور خود داشته باشد.


اجزای ژنراتور

ژنراتورهای الکتریکی دارای اجزای اصلی است که به صورت موتور، ژنراتور، سیستم سوخت، تنظیم کننده ولتاژ،سیستم خنک سازی و اگزوز، سیستم روغنکاری، شارژ باتری، پنل کنترل و چارچوب اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیحات مختصری از بعضی از آن ها می پردازیم:

موتور

موتور حیاتی ترین قسمت دیزل ژنراتور است که باید تمام توان مکانیکی که برای حرکت لازم است را تامین کند‌. باید با دقت زیادی موتور دیزل ژنراتور را انتخاب کرد زیرا توان مکانیکی مشخص کننده توان الکتریکی خروجی ژنراتور است. قدرت الکتریکی برای استفاده از دیزل ژنراتور به دست می آید. در انتخاب موتور دیزل ژنراتور سایلنت موارد دیگری مانند صدای تولیدی ژنراتور و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید آنها را فراموش نکرد.
برای راه اندازی و تولید توان، موتورهای دیزلی به توان الکتریکی نیاز دارند. برای راه اندازی موتور در بیشتر موارد از منبع تغذیه که ولتاژ مستقیم در حدود ۱۲ تا ۲۴ ولت را تولید میکند استفاده می شود. خود موتور الکتریکی یا تعداد باتری می تواند منبع این تغذیه باشد که میزان ولتاژ را تامین می کند.

ژنراتور

قلب تپنده تولید توان الکتریکی ژنراتور برق است که انرژی اولیه خود را از موتور می گیرد و باعث تولید برق می شود‌. بر حسب نیاز افراد نوع ژنراتور تعیین می شود. ساختمان ژنراتور از نوع سیم‌ پیچی روتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.

سیستم سوخت

ظرفیت کافی برا پایداری کارکرد ۶ تا ۸ ساعته در تانک سوخت وجود دارد. درباره واحد های کوچک موتور ژنراتور، تانک به عنوان سوخت قسمتی از پایه ژنراتور شده است. برای کارهای تجاری شاید لازم باشد که به صورت مستقیم روی تانکر سوخت خارجی نصب شده باشد.

رگولاتور ولتاژ

وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور بر گردن رگولاتور ولتاژ است. که با کار کردن اجزای رگولاتور سیم پیچی تحریک کننده و روتور و یکسو کننده این کار صورت می پذیرد.

سیستم خنک کننده

در دیزل ژنراتور سایلنت و انواع دیگر آن اجزای ولتاژ از اهمیت بالایی برخوردار هستند. داغ شدن زیاد و طولانی مدت باعث خرابی قطعات می شود که باعث ضربه زدن به عملکرد دستگاه می شود. در بعضی از دیزل ژنراتورها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک کردن بهره می برند.

سیستم روغنکاری

جزءهای مکانیکی زیادی در دیزل ژنراتور وجود دارند که همیشه در حال حرکت و کار هستند. برای کارایی بهتر است همیشه باید تمام اجزا روغن کاری باشد. معمولا باید سرویس دیزل ژنراتور هر ۵۰۰ ساعت روغن باید تعویض شود و هر ۱۰ ساعت کار با دیزل ژنراتور باید سطح روغن آن را کنترل کرد.

شارژر باتری

باطری محور، شروع عملکرد ژنراتور است. علاوه بر شارژ باتری این قسمت میزان شارژ را نشان می دهد. توان این شارژ با توان خروجی ژنراتور در تناسب است.

کنترل پنل

وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم بر عهدا کنترل پنل است. قسمت هایی که لازم است کنترل شوند به شرح ذیل است.

  •  ژنراتور: شامل کنترل تمامی پارامترهای که در ژنراتور دخیل هستند و شامل ولتاژ، جریان و فرکانس است.
  • موتور: در این قسمت باید مقدار روشن بودن، فشار روغن، پارامترهای سرعت و میزان حرارت سیال خنک کننده و‌‌‌… کنترل شود.
  • پنل خاموش و روشن کردن: سیستم خاموش روشن کردن در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارند که باید کنترل شوند.

دیزل ژنراتور

قابلیت حمل و اندازه

هنگام تعمیر دیزل ژنراتور و یا زمانی که دستگاه نیاز به سرویس دیزل ژنراتور دارد، جابه جایی آن راحت است چرا که دارای مجموعه ای از چرخ ها هستند و بعضی از آن ها دارای قلاب هایی روی موتور یا شاسی دستگاه برای بلند کردن آسان تر هستند این عوامل به کاهش دردسر ناشی از حمل و نقل کمک می کند.

توان گستر دارای کادری مجرب و با تجربه و با ایده های نوین برای تعمیر دیزل ژنراتورها و سرویس دیزل ژنراتور ها هستند. برای خرید دیزل ژنراتور سایلنت یا کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه می توانید به توان گستر مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر