مشخصات دیزل ژنراتورهای صنعتی و کارایی آن ها:

دیزل ژنراتور، از دو بخش موتور دیزلی و ژنراتور، تشکیل شده است که وظیفه این دستگاه، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است. به این صورت که موتور دیزلی به کار رفته در این دستگاه، حرکت چرخشی ایجاد می کند و ژنراتور، این حرکت چرخشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این وسیله به عنوان یک منبع تغذیه، وظیفه تولید برق در مکان هایی که با قطعی برق مواجه هستند و یا به برق دسترسی ندارند، می باشد. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با عنوان مشخصات دیزل ژنراتورهای صنعتی و کارایی آن ها، به طور کامل آشنا کنیم. اگر علاقه مند به این موضوع هستید، لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع موتور ژنراتور:

سوخت مصرفی موتور  ژنراتورها، به سه صورت است:

  • دیزلی
  • گازسوز
  • بنزینی

روش های مراقبت و نگه داری این سه نوع موتور، تقریبا مشابه هم است. با رعایت کردن اقدامات احتیاطی جهت کاهش دادن خطرات احتمالی ناشی از عملکرد آن ها، می توانید در طولانی مدت از این دستگاه، استفاده کنید. برای خرید و انتخاب ژنراتورهای صنعتی نیز، سه نوع موتور در پیش روی شما وجود دارد که باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. در ادامه مقاله به بررسی مختصر این سه نوع موتور می پردازیم.

  • موتور ژنراتور گازی:

موتور ژنراتور گازی از چهار قسمت تشکیل شده است:

  • موتور احتراقی با سوخت گاز طبیعی یا CNG، که مهم ترین قسمت موتور ژنراتور است.
  • ژنراتور مولد برق
  • شاسی نگه دارنده سیستم
  • تابلوی فرمان و قدرت

به دلیل در دسترس بودن سوخت گاز در بیش تر نقاط کشور، آلودگی زیست محیطی کم تر این سوخت و هزینه های کمتر سوخت گاز، موتور ژنراتور گازسوز، دارای محبوبیت بیش تری نسبت به دیگر انواع ژنراتورها، می باشد. مقدار سوخت گازی که در این نوع ژنراتور استفاده می شود، به عواملی هم چون مقدار توان مصرفی ژنراتور، بار وارد شده به دستگاه و راندمان، بستگی دارد که این مقدار همیشه ثابت نیست. موتورهای ژنراتور گاز سوز، همانند دیگر موتورهای ژنراتوری، برق تولید می کنند و تنها تفاوت بین آن ها، در نوع سوخت مصرفی است.

مزایای ژنراتور گازسوز:

  • سوخت تمیز تر و ارزان تر نسبت به دیگر سوخت های فسیلی
  • در دسترس بودن انرژی گاز در اکثر نقاط کشور

معایب دیزل ژنراتور گازسوز:

  • یکی از مزایای این نوع موتور، در دسترس بودن گاز از طریق خطوط لوله در بسیاری از نقاط کشور است اما همین امر می تواند یکی از معایب آن نیز باشد. زیرا در صورت وقوع فاجعه و یا قطعی گاز، فعالیت ژنراتور گازسوز، متوقف می شود. در این حالت مناسب ترین گزینه، ژنراتورهای دیزلی، است.
  • هزینه راه اندازی این نوع موتور، بالا است.
  • هم چنین هزینه های مربوط به سرویس و نگه داری این نوع موتور ژنراتور، بالا است و نسبت به دیگر انواع موتورها، نیاز بیش تری به تعویض قطعات و تعمیر دیزل ژنراتور دارند.
  • موتور ژنراتور گازوئیلی:

این نوع موتور ژنراتور نیز مانند ژانراتور گاز سوز از چهار قسمت تشکیل شده است. اما بیش تر این دستگاه ها با  دو قسمت موتور و ژنراتور، شناخته می شوند:

  • موتور دیزلی
  • ژنراتور
  • شاسی نگه دارنده سیستم
  • تابلو فرمان

سوخت مصرفی این نوع ژنراتور، گازوئیل است و یکی از مزایای این دستگاه، تضمین وجود داشتن برق در تمامی شرایط بدون وقف است. در موسسات مهم و بزرگ که قطعی برق یک فاجعه به شمار می رود و کارها را مختل می کند، دیزل ژانراتور گزینه مناسبی است.

مزایای دیزل ژنراتور:

  • ارزان بودن دستگاه دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتورهای گازسوز
  • کارایی بالاتر دیزل ژنراتور ها نسبت به ژنراتور گاز سوز و تولید بی وقفه برق
  • اشتعال پذیری کمتر نسبت به ژنراتورهای گازسوز
  • موتور ژنراتور بنزینی:

این نوع موتورها درون سوز هستند و از چرخه موتور، برای تولید برق استفاده می شود. در این نوع ژنراتورها برای اشتعال، از جرقه شمع استفاده می شود که تفاوت اصلی این نوع ژنراتور با دیکر ژنراتورها، همین است.

موتورهای درون سوز بر اساس دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته تقسیم می شوند: موتورهای دو زمانه- موتورهای چهار زمانه؛ که موتورهای دو زمانه دارای ساختار ساده تر اما موتورهای چهار زمانه، کارایی بیش تری دارند. یکی از معایب بزرگ این دستگاه، خطر اشتعال پذیری بالای آن به خاطر سوخت بنزین، است.

 

مشخصات دیزل ژنراتور صنعتی:

دیزل ژنراتورها انواع مختلفی دارند  که برای رفع نیازهای کسب کارهای کوچک و بزرگ به وجود آمداه اند. مثلا دیزل ژنراتورهای کوچک و خانگی، برای تامین برق کسب و کارهای کوچک مانند مغازه ها و یا خانه، طراحی شده اند. در عوض دیزل ژنراتورهای صنعتی برای تامین برق موسسات و سازمان های بزرگ، کارایی دارند.

دیزل ژنراتورهای صنعتی توانایی تولید برق میلیون ها شرکت، کارخانه، موسسه، سازمان و حتی برق مورد نیاز خانگی را، دارد. بدیهی است که با قطعی برق، روند کار و فعالیت کسب و کارهای بزرگ مختل می شود و ضرر می کنند. با  برآورد درآمدی که از قطعی برق، از دست می رود و هزینه های خرید یک دیزل ژنراتور، مشاهده می شود که خرید دیزل ژتراتور، به صرفه تر است.

موتورهای دیزلی برای سوزاندن سوخت، به جای جرقه زدن از گرمای تراکمی استفاده می کنند. به همین دلیل راندمان حرارتی بیش تری نسبت به موتورهای احتراق داخلی دارند.  این ویژگی، دیزل ژنراتورها را تبدیل به ماشین های کارآمدی برای انجام کارهای بدون وقفه و سنگین، کرده است.

به طور کلی کارایی هر دیزل ژنراتور صنعتی به نوع موقعیت، نحوه استفاده و توان آن، بستگی دارد. دیزل ژنراتورها، نسبت به ژنراتورهای بنزینی و گاز سوز، دارای دوام بالاتری هستند و کم تر دچار سایش و خرابی می شوند.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور صنعتی:

  • دیزل ژنراتورها نسبت به ژنراتورهای بنزینی از سوخت کم تری استفاده می کنند و این به معنای هزینه کم تر است.
  • بنزین در مقایسه با گازوئیل فرار تر است که این ویژگی استفاده از دیزل ژنراتور را ایمن تر می کند.
  • موتور ژنراتورهای دیزلی، نسبت به ژنراتورهای بنزینی، خنک تر است و این ویژگی سبب می شود که نگه داری و تعمیر دیزل ژنراتور، راحت تر باشد.
  • دیزل ژنراتورها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند و توان مدل های مختلف این  دستگاه، از ۶ کیلو ولت آمپر تا ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر و یا حتی بزرگ تر، ساخته و طراحی شده است.

 از لحاظ اندازه، کدام دستگاه دیزل ژنراتور را خریداری کنیم؟

برای تعیین اندازه مناسب دیزل ژنراتور، باید نکاتی را در نظر بگیریم، مانند:

  • برق مورد نیاز دستگاه ها و ماشین هایی را که قرار است با آن ها کار کنید، (هم برای راه اندازی و هم برای استفاده مداوم)، از لحاظ وات، را در نظر داشته باشید و دستگاهی را خریداری کنید که توانایی تامین برق مورد نیاز همه دستگاه های مورد استفاده را داشته باشد.
  • به این نکته نیز توجه داشته باشید که قصد دارید چه قطعاتی از تجهیزات موجود را با دیزل ژنراتور، راه اندازی کنید.

دیزل ژنراتور سایلنت چیست؟

دیزل ژنراتور انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، دیزل ژنراتور سایلنت می باشد که به اختصار به آن دیزل سایلنت نیز می گویند‌.  بد نیست بدانید که دیزل ژنراتورها نسبت به دیگر انواع ژنراتورها، آلودگی صوتی بیش تری دارند و نوع سایلنت آن ها که در آن برای کم شدن صدا از کانوپی استفاده شده است، برای مکان های مهمی که باید از سر و صدا به دور باشد، طراحی شده است. از دیزل سایلنت در بیمارستان ها و مراکز درمانی، استفاده می شود.

به کانوپی استفاده شده در دیزل ژنراتورها، سایلنسر یا صدا خفه کن، می گویند.  کانوپی یا همان اتاقک فلزی، به عنوان یک  محافظ و یا یک عایق صوتی عمل می کند و صدای تولید شده توسط دیزل ژنراتور را کم می کند. این اتاقک فلزی هم چنین می تواند به عنوان یک اتاقک عایق حرارتی نیز، مورد استفاده قرار بگیرد. اساس کار دیزل های سایلنت نیز همانند دیگر ژنراتورها، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است و در قسمت هایی که آلودگی صوتی زیاد است، کاربرد دارند.

اجاره دیزل زنراتورهای سایلنت:

گاهی ممکن است دیزل ژنراتور شما خراب شده باشد و نیاز به تعمیر پیدا کرده باشد و یا حتی در مواقعی که شما به مدت مدت کوتاهی نیازمند استفاده از این دستگاه هستید، مانند پروژه های عمرانی و ساختمانی، در این صورت، اجاره دیزل ژنراتور از خرید آن، به صرفه تر است‌. شرکت های بسیار زیادی وجود دارند که در زمینه اجاره انواع دیزل ژنراتور فعالیت می کنند. قیمت اجازه دیزل ژنراتور، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • شرکت اجاره دهنده
  • مدت زمان اجاره
  • اندازه دیزل ژنراتور
  • نوع دیزل ژنراتور

اگر شما دیزل ژنراتور را به مدت طولانی تری اجاره کنید، هزینه آن کم تر از زمانی است که آن را برای مدت کوتاهی اجاره می کنید. مثلا اجاره دیزل ژنراتور به مدت یک سال، کم تر از اجاره همان دیرل ژنراتور به مدت ۳ ماه است.

هرچه اندازه دیرل ژنراتور بزرگ تر باشد، اجاره ماهیانه آن نیز بیش تر است. در مورد نوع دیزل ژنراتورها، بیان این نکته ضروری است که اجاره دیزل ژنراتور سایلنت نسبت به دیزل ژنراتورهای دیگر، گران تر است. اگر شما قصد اجاره یک دستگاه دیزل ژنراتور برای مناطق مسکونی، بیمارستان و یا مراکز درمانی هستید، اجاره دیزل ژنراتور سایلنت، مناسب ترین گزینه است.

تعمیر، سرویس و نگه داری انواع دیزل ژنراتور صنعتی:

دیرل ژنراتور، یکی از دستگاه هایی است که وظیفه آن تامین برق مورد نیاز برای مجموعه، در صورت نبود برق و قطعی آن، است. بنابراین سالم بودن مداوم این دستگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا قطعی برق ممکن است در هر مکان و هر زمانی به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد. سرویس دیزل ژنراتور، به منظور بازدید از دیزل ژنراتور به مدت ماهی یک باز، است که این کار باید توسط افراد متخصص در این زمینه صورت بگیرد. اگر دستگاه مورد نظر به درستی و در زمان مناسب سرویس شود،  خرابی های احتمالی آن بسیار کاهش می باید و دیزل ژنراتور، همواره آماده کار است. اگر سرویس و نگه داری این دستگاه به درستی انجام نشود، ممکن است دیزل ژنراتور شما بعد از مدتی از کار بیفتد و روند فعالیت کل مجموعه، با مشکل رو به رو شود.

سرویس، نگه داری و تعمیر دیزل ژنراتور خود را، جدی بگیرید و نسبت به آن اقدام کنید. حتما این کار را به دست متخصصین در زمینه تعمیر دیزل ژنراتور بسپارید. پس از سرویس و تعمیر، خواهید دید که دستگاه شما، همانند روز اول کار می کند.

قیمت ژنراتورها به چه چیزی بستگی دارد؟

ژنراتور ها در انواع مختلف و مدل های متفاوتی ساخته می شوند که قیمت آن ها نیز با هم تفاوت دارد. از جمله موارد تاثیر گذار در قیمت ژنراتورها به صورت زیر است:

  • نوع شرکت سازنده و برند ژنراتور
  • سوخت مصرفی ژنراتور (گاز سوز- بنزینی و گازوئیلی)
  • اندازه و ابعاد ژنراتور
  • توان ژنراتور

اگر در زمینه خرید دستگاه ژنراتور سررشته ای ندارید، می توانید از افراد متخصص و یا کسانی که قبلا این دستگاه را خریداری کرده اند، مشاوره بگیرید.

بهترین دیزل ژنراتور را از کجا تهیه کنیم؟

در هنگام خرید این دستگاه، توجه به نوع شرکت سازنده آن، بسیار ضروری است. همواره محصولات شرکتی را خریداری کنید که برای کالاهای خود، خدمات پس از فروش و ضمانت نامه، ارائه کرده باشد. اگر قصد خرید انواع دستگاه دیزل ژنراتور را دارید، ما به شما وب سایت دیزل ژنراتور را معرفی می کنیم. تمامی دستگاه های موجود در این وب سایت، از کیفیت ساخت فوق العاده ای برخوردار هستند و دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش نیز می باشند. محصولات موجود در وب سایت دیزل ژنراتور نسبت به سایر سایت ها و مراکز خرید دیگر، قیمت مناسب تری دارد. از توجه شما سپاس گزاریم.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر