ژنراتور دائم کار چیست؟

ژنراتور های دائم کار معمولا در نبود برق بدون وقفه می توانند خروجی بدون نوسان داشته باشند
ژنراتورهای گاز سوز بخاطر اتصال به منبع گاز بی وقفه به ژنراتور دائم کار شناخته شده اند.
ژنراتور گاز سوز دائم کار از جنبه فنی دارای موتورهایی با توان بالا و قدرت بسیار زیادی هستند.
ژنراتورهای دستگاه های بسیار مفیدی هستند که در هنگام قطعی برق، نیروی الکتریکی را برای مکان ها و صنایع تامین می کنند و مانع از قطع شدن فعالیت های روزانه و یا اختلال در فعالیت های تجاری می شوند. ژنراتور ها در ابعاد مختلف و و در ساختار های الکتریکی و فیزیکی مختلفی برای استفاده های متنوع در کاربردهای مختلف تولید می شوند و در دسترس قرار می گیرند.

ژنراتور دائم کار

در این مقاله سعی داریم به بررسی کامل ژنراتورهای دائم کار بپردازیم.

 

دیزل ژنراتور های برق را می توان به سه روش تقسیم بندی کرد:

  1. حالت دائم کار
  2. پرایم
  3.  اضطراری (استندبای)

 

ژنراتورهای دائم کار

به طور معمول در مراکز اطلاعاتی دیتاسنتر، برق دائمی مورد استفاده قرار می گیرد. در همه روزهای سال بدون توقف مراکز دیتاسنتر فعال هستند که مشتری ناراضی و اطلاعات سوخته نداشته باشند تا به خوبی بتوانند به کار خود ادامه دهند. در این گونه مراکز باید ژنراتورهایی به کار رود که به ندرت و خیلی کم خاموش شود‌. و دائما در حال تولید کردن برق به مصرف کننده و عرضه آن باشد. میانگین مولفه بارگذاری این موتور ها کمتر از صد در صد با ظرفیت استفاده بیش از حد ۱۰ درصد می باشد.

اورهال چیست؟

در ژنراتورها نو شدن دستگاه ها و به اصطلاح بازگشت به کارخانه را اورهال می گویند که برای هر یک از انواع ژنراتور به شرح زیر است:

  •  معمولی:  ۱۲۰۰ ساعت
  • دائم کار: بسته به طراحی موتور است اما حدودا می توان گفت ژنراتور های دائم کار حدودا اورهال بین ۱۰۰۰۰ است.

البته این اعداد به صورت حدودی است و ممکن است کاملا دقیق نباشد.

ژنراتورهای پرایم

ژنراتور پرایم طوری طراحی می شود که مولد مسئول تامین برق اصلی مجموعه است. زمانی که مدت احتیاج به استفاده از دیزل ژنراتور به بیشتر از ۳ ساعت می رسد باید از دیزل ژنراتورهای پرایم بهره برد. تفاوت این ژنراتور در توان خروجی یک دستگاه ژنراتور می باشد.

به طور مثال زمانی که ما میخواهیم کارگاهی داریم که هر شیفت کاری آن هر ۸ تا ۹ ساعت در روز است به سیستم تامین برق مجهز کنیم. در این حالت ما باید دیزل ژنراتور انتخابی را بر اساس پرایم آن بررسی و انتخاب کنیم.
نمیتوان در این حالت از حداکثر قدرت دیزل ژنراتور استفاده کرد چرا که بعد از گذشت زمان و گرم شدن دستگاه، به مرور زمان از توان خروجی دستگاه کم می شود و باعث کاهش یافتن راندمان دیزل ژنراتور می شود. دیزل ژنراتور پرایم به طور معمول در حالت پرایم را با ۷۵ درصد قدرت مورد استفاده قرار می دهند.

پرایم

ژنراتور اضطراری آماده به کار یا استندبای

در مواقعی که شبکه برق اصلی وجود دارد، ژنراتور اضطراری طراحی می شود. ژنراتور اضطراری فقط به عنوان تامین کننده برق اضطراری با ساعت کاری پایین کار می کند. جثه این ژنراتورها نسبت به ژنراتور های پرایم و دائم کار کوچک تر است. تامین کننده برق بخش های ضروری مصرف کننده، ژنراتور اضطراری است.

 

فرق میان ژنراتور دائم کار با سایر ژنراتورها

ژنراتورهای دائم کار و پرایم بسیار مانند هم هستند. به طور معمول به عنوان منبع اصلی مولد برق کار می کنند و طراحی شده اند. این ژنراتور ها به طور مستمر و یا برای مدت زمان طولانی کار می کنند. ژنراتورهای دائم کار جوری طراحی شده اند که به طور مداوم با بار ثابت سازگار کار می کند اما ژنراتورهای اصلی یا پرایم برای مدت زمان طولانی در بار متغیر طراحی شده اند.

زمانی که برق شبکه یا منبع اصلی برق وجود دارد ژنراتورهای آماده به کار یا اضطراری خود را نشان می دهند. این ژنراتور در وضعیت پشتیبان قرار دارد مانند یک ماشین به طور مداوم برای ساعت طولانی کار می کند.

برای کنترل بارهای سنگین، ژنراتورهای دائم کار و پرایم باید پشتبانی شوند. واحد ها باید بتوانند اصطکاک میان قطعات متحرک را برای مدت زیادی اداره کنند و همچنین کنترل تولید گرما را در دست بگیرند.

 

موارد مصرف ژنراتورهای دائم کار چیست؟

تمام مکان هایی که نیاز به برق دائمی دارند و دسترسی به شبکه برق ندارد از مولدهای دائم کار استفاده می کنند.
ژنراتورهای دائم کار عمدتا برای مصارف صنعتی مثل پروژه های راه و ساختمان، تولید ارز دیجیتال و ماینینگ و تولید برق و فروش آن به اداره برق استفاده می شود‌.

ژنراتور دائم کار برای ماینر و ماینینگ
حتما اطلاع دارید که ماینرها یا سیستم های ماینینگ برای شروع کار و انجام کار به برق دائمی نیازمند هستند‌. ماینینگ ها به عبارتی دائم کار هستند. دستگاه های ماینر به صورت ۲۴ ساعته احتیاج به مصرف برق دارند. به همین دلیل در بین سه حالت دیزل ژنراتورها، فقط ژنراتورهای دائم کار برای کار سیستم ماینینگ مناسب هستند. به طور جامع دستگاه های ماینینگ فقط دو راه حل دارند، یکی استفاده از برق شبکه و دیگری استفاده از ژنراتور دائم کار است.

در حالت اول هر کس بر حسب وضعیت خود می تواند یکی از ان ها را انتخاب کند.

در حالت دوم ژنراتورهایی با سوخت فسیلی قرار دارند که در سه دسته دیزلی، بنزینی و گازسوز تقسیم بندی می شوند.
برای فراهم آوردن شرایط کار دائم سیستم ماینر باید به سراغ خرید دیزل ژنراتور و ژنراتور گاز سوز بروید.


تایم استراحت دیزل ژنراتور دائم کار

در صورت استفاده از دیزل ژنراتور میتوانید بعد از ۸ ساعت کار پشت سر هم و مداوم یک استراحت کوتاه مدت به زمان یک ساعت به دستگاه بدهید تا طول عمر مفید دستگاه کم نشود‌.
در صورتیکه که به کار دیزل ژنراتور به صورت ۲۴ ساعته نیاز دارید باید دو دیزل ژنراتور را تهیه کنید که در هنگام استراحت، ژنراتور دیگر را جایگزین کنید. قیمت دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور گاز سوز پایین تر است و کاربرد بیشتری دارد

قیمت ژنراتورهای دائم کار و پرایم ها  از ژنراتورهای ظرفیت مشابه مورد استفاده برای پشتیبان و آماده به کار بسیار بیشتر است. به شرکت مهندسی توان‌گستر برای خرید انواع ژنراتورهای مناسب محیط و کار خود مراجعه کنید همچنین میتوانید با اجاره دیزل ژنراتور از متحمل شدن هزینه های خرید آن جلوگیری نمایید. توان گستر بهترین ژنراتورها را در بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت در دسترس شما دوستان عزیز قرار می دهد.

 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر