ژنراتور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که دیزل ژنراتور ها از دسته وسایل و ابزارهای مفیدی به شمار می روند که تولید کننده برق و نیروی الکتریسیته هستند.
استفاده از ژنراتورها باعث می شود که ایجاد اختلالات مختلف در حین کار به حداقل برسد و عملیات های مختلف کاری با مشکل مواجه نشود. بنابراین به راحتی می توان گفت که این ابزارها بسیار ضروری و کاربردی خواهند بود.
در این مطلب قصد داریم تا ژنراتورها و همچنین کاربردهای آن ها را به طور کامل برای تان توضیح دهیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با دیزل ژنراتورها

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که ژنراتور یا همان موتورهای برق دقیقا چه وسایلی هستند. در پاسخ باید بگوییم ژنراتور همان دستگاهی است که به هنگام قطع برق، جریان برق مورد نیاز بخش های مختلف را تامین می کند.
این دستگاه باعث می شود که در طول انجام کارهای شبانه روزی و یا فعالیت هایی که به برق احتیاج دارند، اختلالی ایجاد نشود.
اساس کار ژنراتور به این صورت است که انرژی مکانیکی دریافت شده از یک منبع خارجی را به جریان برق و الکتریسیته تبدیل کرده و از این راه برق مورد نیاز وسایل دیگر را تامین می کند.
این تبدیل ها بر پایه قانون القای الکترومغناطیسی فارادی استوار است. این قانون بیان می کند که قرار گرفتن یک هادی در میدان مغناطیسی متفاوت باعث القا شدن شار الکترومغناطیسی می شود.

دیزل ژنراتورها چگونه کار می کنند؟

نکته ای باید مد نظر داشته باشید آن است که موتورهای برق دستگاه هایی نیستند که به خودی خود برق تولید کنند، بلکه آن ها تنها از انرژی مکانیکی استفاده کرده و در نهایت جریان الکتریسیته تولید می کنند.
نحوه کار به این شکل است که انرژی مکانیکی دریافت شده توسط ژنراتور باعث ایجاد جریانی از بارهای الکتریکی درون سیم پیچ هایش می شود. جریان الکتریکی حاصل از این فرآیند می تواند برای دستگاه ها و یا عملیات های متفاوتی به کار برده شود.
به زبان ساده تر برای آنکه بتوانید مکانیسم عمل موتورهای برق را درک کنید، آن ها را مانند یک پمپ آب فرض کنید.
این پمپ ایجاد کننده جریانی از آب می باشد، در حالیکه در تامین آب عبوری نقشی ندارد. در واقع ژنراتورها هم از طریق قدرت حرکت می توانند انرژی الکتریکی تولید کنند و به تنهایی تولید کننده جریان برق نمی باشند.

آشنایی با اجزای یک دیزل ژنراتور

به طور معمول یک دیزل ژنراتور از اجزا و بخش های زیر تشکیل شده است:
. موتور دیزل
. منبع تغذیه
. سیستم سوخت
. سیستم خنک کننده و خروجی
. رگلاتور ولتاژ
. صفحه کنترل
. سستم روغن کاری
. قالب مونتاژ اصلی
. شارژ باتری
. فیلتر سوخت
. آلترناتور
. مخزن سوخت

ژنراتورها چه کاربردهایی دارند؟

یکی از اصلی ترین سوال های مطرح شده در این زمینه به کاربردهای این دستگاه ها اختصاص دارد. در ادامه ما مهم ترین کاربردهای یک ژنراتور را برای تان توضیح داده ایم تا اطلاعات بیشتری در مورد آن ها کسب کنید.

استفاده در موقعیت های اضطراری

بدون شک شما هم آگاهید که مراکز و همچنین فعالیت های صنعتی بسیاری وجود دارند که به طور دائم به استفاده از جریان برق نیازمند هستند و هر گونه قطعی برق در طول شبانه روز ممکن است این فرآیندها را به طور جدی دچار مشکل کند.
به عنوان نمونه بیمارستان ها یکی از مهم ترین مراکزی هستند که به طور دائم به جریان برق نیاز دارند و در صورت دسترسی نداشتن به آن با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد.
ژنراتورها وسیله هایی هستند که دقیقا برای همین موقعیت ها طراحی شده اند و در صورت قطع برق می توانند جریان برق مورد نیاز را تامین کرده و از ایجاد هر گونه اختلال در کار جلوگیری کنند.
از مهم ترین مکان هایی که به طور دائمی به جریان برق نیاز دارند می توان به بیمارستان ها، فرودگاه ها، ساختمان های تجاری، برج های مسکونی و.. اشاره کرد.

 دسترسی نداشتن به انرژی برق

در ابتدا بهتر است بدانید که مکان های زیادی هستند که دسترسی به انرژی برق در آن ها مقدور نمی باشد. به عنوان مثال خطوط انتقال گاز، استخراج در معادن، استخراج نفت و گاز و.. از این قبیل موارد هستند.
در چنین شرایطی استفاده از ژنراتورها راه حل اصلی برای رفع مشکلات می باشد. وجود انواع متنوع این دستگاه ها باعث می شود که در رنج وسیعی از فعالیت ها و فرآیندها مورد استفاده قرار بگیرند و از ایجاد اختلال های ناشی از نبود برق جلوگیری کنند.

مزیت های استفاده از ژنراتورها

حال که با این دستگاه های کاربردی آشنا شده ایم، بهتر است که از مزیت های شان نیز آگاهی کسب کنیم.
. صرفه جویی در مصرف سوخت یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از ژنراتورها می باشد. این دستگاه ها به نسبت موتورهایی که با بنزین کار می کنند، سوخت کمتری مصرف خواهند کرد. بنابراین استفاده از آن ها در شرایط مختلف بسیار به صرفه تر خواهد بود.
. صرفه اقتصادی از دسته مواردی است که در صنایع مختلف اهمیت ویژه ای دارد. از آن جایی که ژنراتورهای دیزلی از سوخت های دیزلی بهره می گیرند، می توان گفت که از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهند بود.
. کم بودن میزان استهلاک در مقایسه با سایر موتورها نیز از برتری های استفاده از ژنراتورها می باشد.
. بهتر است بدانید که دیزل ژنراتورها از نظر عمر مفیدشان نیز نسبت به سایر موتورهای بنزینی برتر می باشند و از همین رو انتخاب های بهتری خواهند بود.

انواع ژنراتورها

اگر در مورد انواع اصلی این دستگاه ها کنجکاو شده باشید، بهتر است بدانید که آن ها به طور کلی به دو دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم می شوند.

  • ژنراتورهای AC

این دستگاه های نوع متناوب که با عنوان دینامی نیز شناخته می شوند از اصلی ترین دستگاه ها برای تامین برق به شمار می روند.
اساس کار دستگاه های AC بر پایه اصل القای الکترومغناظیسی بنا شده است که خودشان به دو دسته ژنراتورهای همزمان و القایی تقسیم می شوند.
ACها نسبت به مدل های DC خرابی کمتری دارند و به همین دلیل محبوب تر از انواع دیگر هستند.
آن ها از نظر نگهداری و تعمیر هزینه چندانی ندارند و اندازه شان نیز نسبت به دسته دیگر کمتر است. از همین رو معمولا از این ژنراتورها بیشتر استفاده می شود.

  • ژنراتورهای DC

ژنراتورهای DC بیشتر برای دستگاه های الکتریکی و یا موتورهای بزرگی که به جریان مستقیم نیاز دارند به کار برده شده و به شکل ساده ای طراحی می شوند.
در کاربردهای حالت پایدار، این گروه از ژنراتورها می توانند با کمک یک مجموعه سیم پیچ ولتاژ خروجی را هموار کرده و در نتیجه نوسانات را کاهش دهند.

 

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر