نحوه تست و ساخت رگولاتور ژنراتور

در واقع رگولاتور ژنراتور به شکل یک بورد الکتریکی بوده که بر روی تابلوی کنترل دیزل ژنراتورها نصب می‌شود. می‌توان گفت که وظیفه اصلی رگولاتور ژنراتورها کنترل و تثبیت ولتاژ خروجی از ژنراتور است. رگولاتور ژنراتور این کار را به وسیله تغییر دور موتور انجام می‌دهد. از رگولاتور ژنراتورها بیشتر درپروسسورها و سایر مدارهای حساس که نباید ولتاژ متغیر داشته باشند استفاده می ‌شود. در ادامه به بررسی انواع و نحوه تست و ساخت رگولاتور ژنراتور می ‌پردازیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

Generator regulator

انواع رگولاتور ژنراتورها

رگولاتور ژنراتورها به صورت کلی در دو نوع خطی و سوییچینگ طراحی و تولید می‌ شوند. رگولاتورهای خطی دارای طراحی و راه‌اندازی ساده‌ تری نسبت به رگولاتورهای سوییچینگ هستند. در واقع راه ‌اندازی آن‌ها ساده ‌تر و خروجی بدون ریپل‌تر و تمیزتری دارند. اما این گونه رگولاتورها دارای بازده کمتر و تولید حرارت بیشتری هستند. از برخی نمونه های رگولاتورهای خطی می توان به Im7812، Im7905، IM7805، Im7910 اشاره کرد.
و اما سوییچینگ رگولاتورها دارای ساختار و طراحی پیچیده‌تری بوده و هر کسی قادر به تولید و طراحی آن نیست. این نوع رگولاتورها دارای ابعاد کوچکتر و بازده بالاتری نسبت به رگولاتورهای خطی هستند. تنها عیب رگولاتورهای سوییچینگ پیچیدگی ساختار و طرح آن ها است. از نمونه رگولاتورهای سوییچینگ می توان به Im2576 اشاره کرد. به منظور تست این نوع رگولاتورها تنها باید بررسی کنید که ولتاژ خروجی با مشخصات رگولاتور ژنراتور مقایرت دارد یا نه، به عنوان مثال در رگولاتور 7805 ولتاژ خروجی باید 5 ولت و یا نزدیک به آن باشد. لازم به ذکر است که رگولاتور ژنراتور با توجه به نوع ژنراتور متغیر خواهد بود.
رگولاتور ژنراتورها توسط شرکت های مختلفی تولید و عرضه می شوند که از جمله این برندها می توان به رگولاتور ژنراتورهای باسلر، زیمنس، مارلی، مارکن، لوری سامر، کاترپیلار، براش، استمفورد، مکاته، کنترلژی، مادسلی، ایی سی سی ایی سی ال، کوتای، کنیرز، براون بوری، ای دی سی، جی ای سی، نیوتون دربی، پی سی سی، یونیلک، دیتاکام، امری، پتبو، کامینز پاور و رگولاتور ژنراتورهای ذغالی اشاره کرد.

ساخت رگولاتور ژنراتور

در واقع می توان گفت که رگولاتور ژنراتورها از دو قسمت تشکیل شده اند. این دستگاه ها شامل یک قسمت ساکن به نام استاتور و یک قسمت دوران کننده به نام روتور هستند. در واقع قسمت تحریک کننده بر روی قسمت گردان قرار داده شده و ولتاژ استاتور یا همان قسمت ساکن القا می شود. لازم به ذکر است که برای تولید ولتاژ تحریک کننده ژنراتور باید تغدیه شود. جریان و میدان تحریم هر چه ولتاژ تحریک بیشتر باشد، قوی تر شده و خروجی ژنراتور ولتاژ بیشتری ایجاد می کند. در شبکه برق ایران ولتاژ عادی و نرمال 380 تا 400 ولت است به همین خاطر تغذیه تحریک را باید متناسب با ولتاژ خروجی در نظر بگیرند. لازم به ذکر است که این مورد به AVR بستگی خواهد داشت.

نحوه نصب رگولاتور ژنراتور

به منظور نصب رگولاتور ژنراتور باید به بروشور آن مراجعه کنید. سیم کشی رگولاتور را باید دقیقا متناسب با بروشور آن انجام داد. در هنگام نصب رگولاتور ژنراتور باید توجه داشته باشید تا مکان قرارگیری آن مطمئن و محکم باشد. در هنگام نصب فیش های برق و سایر اتصالات را به صورت صحیح و محکم در جای خود قرار دهید. AVR اتصالات مربوطه و سایر سیم ها را به وسیله بست کمربندی به یکدیگر متصل کرده و به بدنه ژنراتور ببندید. در هنگام متصل کردن قطعات آن ها را به صورت محکم ببندید زیرا ممکن است بر اثر لرزش و تکان ژنراتور، دچار آسیب شود. نکته ی دیگری که در زمان ساخت و نصب رگولاتور استفاده از فیوزهای مخصوص وایرینگ به منظور محافظت از سیم های برق ورودی و خروجی الزامی است. این فیوزها از سیم ها در برابر سوختن بر اثر اتصال فیوز جلوگیری می کند.
لازم به ذکر است که نصب و تست و بررسی رگولاتور ژنراتور کاری تخصصی بوده و نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد. اگر مهارت و تجربه ای در این زمینه ندارید توصیه می شود که هرگز به ساخت، نصب و تست رگولاتور اقدام نکنید زیرا این کار خسارات جانی و مالی در پی خواهد داشت.
Generator regulator

نحوه تست رگولاتور ژنراتورها

باید توجه داشت که رگولاتور ژنراتورها را باید به وسیله ولتاژ اعمال شده و ورودی آن ها تست کنیم. از این رو قبل از اعمال هر گونه ولتاژی باید از رگولاتورها تست اتصال کوتاه گرفته شود. با گرفتن تست اتصال کوتاه می توان خطر اتصال کوتاه و یا ترکیدگی آن را کاهش داده و به حداقل رساند. لازم به ذکر است که قبل از انجام هر گونه تست بر روی رگولاتور ژنراتورها ابتدا از پایه ها تست بگیرید زیرا ممکن است موجب ایجاد خطرات جبران ناپذیر جانی شود.
تست اتصال کوتاه رگولاتور ژنراتورها بسیار راحت و آسان است. برای انجام این تست تنها کافیست که مولتی متر خود را در حال هشدار قرار داده و پایه های یک، دو و سه را تست کنید (برای تست رگولاتورها می توان از اهم متر نیز استفاده کرد). در صورت تست پایه یک نباید به سایر پایه ها راه بدهد، یعنی مولتی متر نباید هشدار دهد و یا اهم متر نباید عددی کمتر از 20 را نشان دهد. بعد از بررسی و تست پایه یک باید پایه شماره 2 را تست کرد. به همین ترتیب تست پایه ها را انجام دهید، هیچ کدام از پایه ها نباید به یکدیگر راه داده و یا اتصال کوتاه داشته باشند. البته توجه داشته باشید که در هنگام تست اتصال کوتاه، اگر بررسی بر روی برد انجام گیرد و صدای هشدار شنیده شود به معنای خرابی رگولاتور نیست، بلکه ممکن است که برد دارای مشکلاتی باشد. به همین خاطر سعی کنید که رگولاتور را از برد جدا نموده و جدا از آن نیز مورد بررسی و تست قرار دهید.

نحوه تست رگولاتور با ولت متر

در روی تست رگولاتور با ولت متر ابتدا باید نوع رگولاتور را در نظر بگیرید. اگر رگولاتور ژنراتور از نوع خطی باشد کار بسیار راحت و آسان خواهد بود، اما اگر رگولاتور سوییچینگ و یا غیر خطی باشد کار اندکی سخت تر می شود. به منظور تست رگولاتور ژنراتورهای غیر خطی ابتدا باید اطلاعاتی درباره دیتاشیت قطعه را به دست آورده و سپس آن را تست کرد. در ادامه نحوه تست برخی از رگولاتورهای خطی را برای شما بیان می کنیم.

روش تست رگولاتور 1117

رگولاتور 1117 یکی از پرکاربردترین رگولاتورها در تعمیرات برد رگولاتور و الکترونیک با شمار می رود. این نوع رگولاتور در واقع مبدلی برای ولتاژ مثبت مستقیم به مستقیم بوده و تفاوت چندانی با رگولاتور 78 ندارد. برای تست این نوع رگولاتور ابتدا باید پراپ منفی آن را روی پایه منفی رگولاتور و یا همان قسمت منفی برد به صورت ثابت نگه داشته و سپس پراپ مثبت را در ورودی رگولاتور بگذارید و عدد نشان داده شده توسط ولت متر را ثبت کرده و پراپ مثبت را بر روی پایه خروجی بگذارید و مجددا ولتاژ را بنویسید. اگر ولتاژ ثبت شده از 3.3 بیشتر باشد به این معنی است که ولتاژ مورد نیاز به رگولاتور رسیده است و اما اگر ولتاژ کمتر باشد یعنی رگولاتور دارای مشکل بوده و باید آن را بررسی و به دنبال حل مشکل باشید. لازم به ذکر است که اگر ولتاژ چیزی غیر از ولتاژ ذکر شده باشد و یا دارای نوسان باشد به این معنی است که رگولاتور ژنراتور سوخته و باید تعویض شود.

diesel generator

نحوه تست و بررسی رگولاتور 78 روی برد

بعد از بررسی و تست اتصال کوتاهی که بر روی رگولاتور انجام داده شد و مطمئن شدید که اتصال کوتاه نیست، باید بدانید که رگولاتور بر روی برد قرار دارد و یا بیرون از آن است. اگر قرار است که رگولاتور را بر روی برد تست کنید به آرامی برق را به برد وصل کرده و پراپ منفی ولت متر را روی بدنه رگولاتور به صورت ثابت و ساکن نگه دارید. اکنون پراپ مثبت را بر روی پایه ی ورودی ولتاژ قرار داده و مقدار ولتاژ را یادداشت کنید، سپس پراپ مثبت را به پایه خروجی متصل کرده و مجددا ولتاژ را بنویسید. اگر ولتاژ ثبت شده برابر 12 و یا کمتر از آن باشد به این معنی است که قطعات قبلی مشکل داشته و در نتیجه ولتاژ مورد نیاز به رگولاتور ژنراتور نرسیده است. حال اگر ولتاژ پایه ورودی بیشتر از 12 ولت باشد، به این معناست که رگولاتور به میزان کافی ولتاژ دریافت کرده و باید ولتاژ پایه خروجی را بگیرید. در صورتی که پایه خروجی ولتاژ 12 ولت را نشان دهد، می توان متوجه شد که رگولاتور کاملا سالم و بدون هیچ نقصی است، حال اگر ولتاژ پایه خروجی بیشتر و یا کمتر از 12 ولت باشد نشان دهنده وجود مشکل در آی سی رگولاتور است. لازم به ذکر است که هر نوع رگولاتوری بر اساس دیتاشیت خود دارای اندکی درصد خطا خواهد بود. از این رو اگر ولتاژ خروجی به میزان اندکی کم یا زیاد شد مثلا 03/12، نیاز به نگرانی نیست.
در صورت تست رگولاتورهای می توانید به مشکلات و ایرادات آن ها پی برده و نسبت به تعمیر آن ها اقدام کنید. در صورتی که ژنراتور را روشن کردید و رگولاتور شروع به کار نکرد، به احتمال زیاد رگولاتور ژنراتور سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب توانگستر